Kennismaken met lesgeven in de Educatieve minor

Daisy Baars gaf op de middelbare school bijles in Duits en vond dat heel leuk om te doen. Ook Julian van den Beukel gaf vroeger weleens bijles. Hij dacht dat het wel niet zo erg zou zijn om voor de klas te staan. Beide studenten begonnen daarom met de Educatieve minor en daarmee ook meteen met lesgeven.

Julian van den Beukel

Naast zijn studie Molecular Science and Technology loopt Julian drie dagen per week stage op het Stedelijk Gymnasium in Leiden. Daar geeft hij scheikunde aan drie 3-vwo-klassen. ‘Het is een leuke school en ik vind het fijn om praktisch bezig te zijn.’

'Leerlingen willen graag iets aansteken'

Scheikunde tastbaar maken voor leerlingen vindt Julian interessant. ‘Ze vinden practica heel leuk. Leerlingen willen altijd graag iets aansteken.’ Hij organiseerde ook een excursie naar zijn faculteit  bij de Universiteit Leiden. Samen met 170 5-vwo-leerlingen ging hij met ze naar een college over geur en kleur.

Het lesgeven bevalt Julian wel, maar hij denkt dat hij er misschien op uitgekeken kan raken. Hij wil wel graag bij onderwijs betrokken zijn, maar dan meer in een coördinerende rol. Dat, hij dingen organiseert en meedenkt over het curriculum.

Julian van den Beukel
Julian begon met deze minor aan het eind van zijn bestuursjaar bij het Chemisch Dispuut Leiden.

Nog niemand eruit gestuurd

‘De leerlingen luisteren wel naar me en ik weet wat ik wil vertellen. Ik heb nog geen problemen gehad en niemand eruit hoeven sturen.’ In de minor heeft hij het meest aan het vak pedagogiek. ‘Je leert beter te begrijpen wat er omgaat in een puberbrein, ook handig met een zusje thuis.’ Bij vakdidactiek leerde hij hoe je misconcepten bij leerlingen aanpakt en onderwerpen anders bekijkt. ‘Het leren werken met standaard lesontwerpen vond ik minder, want doe ik liever op mijn eigen manier.’

Laagdrempelig een lesbevoegdheid halen

In de toekomst ziet Julian zichzelf niet fulltime voor de klas staan. ‘Ik wil graag werken bij een bedrijf dat iets maakt, iets tastbaars, een product. Misschien wil ik wel wat ernaast doen in het onderwijs.’

Hij raadt de minor aan als een laagdrempelige manier om het onderwijs uit te proberen. ‘Het is maar een half jaar en de  tweedegraads bevoegdheid is mooi meegenomen.’ Bovendien haal je met het verkorte traject van de master Leraar VHO in een half jaar je eerstegraads bevoegdheid.

Daisy Baars

Daisy zit in haar derde bachelorjaar Biologie. Voordeel van de Educatieve minor vindt ze dat ze nog een andere richting op kan gaan: ‘Als je niet het onderzoek in wil kun je ook nog les gaan geven, dat is weer heel iets anders dan bijvoorbeeld in een lab staan.’

Tweedegraads bevoegdheid

Of ze echt les gaat geven, daar twijfelt Daisy nog over, want het is ook veel werk merkt ze, ondanks dat er veel leuke aspecten zijn. Maar een tweedegraads bevoegdheid is sowieso mooi meegenomen. Misschien dat het over een paar jaar nog van pas komt want ze mag met deze bevoegdheid gewoon lesgeven. In ieder geval in de onderbouw.

Daisy Baars

Interactie met leerlingen

De interactie met leerlingen vindt Daisy het leukst, vooral als ze uit zichzelf naar je toe komen. Niet alleen om vragen te stellen over de stof maar ook om te praten over andere dingen die ze leuk vinden om te doen. Dat je echt connectie met ze maakt.

‘Het is wel moeilijk om streng te zijn, maar over het algemeen luisteren ze wel goed. Als de begeleider er niet is dan zoeken ze wel de grenzen op, proberen ze wat meer uit. Maar dat is toch grappig om te zien en een uitdaging om mee om te gaan. Voordeel is dat het leeftijdsverschil niet zo heel groot is.’ Zelf volgt Daisy ook nog colleges en weet hoe het is als je heel lang naar uitleg moet luisteren.

Goed om te oriënteren

De educatieve minor is vooral ook handig om je te oriënteren als je interesse hebt in lesgeven. Een ander voordeel vindt Daisy dat het goed is voor je zelfontwikkeling: je leert omgaan met feedback en die toepassen.

'De combinatie met de stage is soms wel lastig want je bent ook bezig met opdrachten voor je ontwikkeldossier. Het kan best veel zijn om voorbereiding te doen en alles te plannen. Maar als je je breed wil oriënteren dan is de Educatieve minor zeker een aanrader.'

De Educatieve minor

Tijdens je bachelor doe je al kennis op over het schoolvak waarin je les gaat geven. In de Educatieve minor ontwikkel je pedagogische en (vak)didactische kennis en vaardigheden. Bovendien leer je op een onderzoekende manier naar je eigen onderwijspraktijk kijken. De professionele ontwikkeling van jou als docent staat in deze minor centraal.

>> Meer informatie over de Educatieve minor