Eduard Fosch-Villaronga in de JUST-AI Jean Monnet Podcast

Het Justice and AI Jean Monnet Centre of Excellence streeft ernaar een Europees centrum van excellentie te worden op het gebied van rechtvaardigheid in AI. Eduard Fosch-Villaronga werd uitgenodigd om de rol van rechtvaardigheid in robots en AI-systemen toe te lichten.

Hoe kunnen robots en AI-systemen onze gezondheid verbeteren en inclusiviteit bevorderen? Dit zijn de kwesties waar Eduard Fosch Villaronga antwoorden op probeert te vinden door het baanbrekende onderzoek dat hij uitvoert binnen de Safe & Sound en BIAS-projecten. Eduard was zo vriendelijk om als eerste expert geïnterviewd te worden door  Ljupcho Grozdanovski van de Universiteit van Luik.

Eduard Fosch-Villaronga

Als universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden voert Eduard met zijn team momenteel uitdagend maar ook noodzakelijk en lonend onderzoek uit naar hoe zorgrobots en wervingsalgoritmen ontworpen kunnen en moeten worden om menselijke capaciteiten en gelijkheid daadwerkelijk te verbeteren. Een van de resultaten van de ERC StG Safe and Sound en de BIAS-projecten is het adviseren van beleidsmakers over de beste manieren om zowel zorgrobots als AI-systemen die worden gebruikt op de arbeidsmarkt te reguleren.

JUST-AI Jean Monnet Centre of Excellence

Het Justice and AI Jean Monnet Centre of Excellence: Effective Judicial Redress in the Rising European and Global AI Litigation streeft ernaar een Belgisch en Europees centrum van excellentie te worden op het gebied van kwesties rond procedurele rechtvaardigheid in AI en wordt medegefinancierd door de Europese Commissie in het kader van het Erasmus+ programma. Bezoek hun website voor meer informatie.

JUST-AI Jean Monnet Podcast

Ontdek de eerste JUST-AI Jean Monnet Podcast, waar vooraanstaande experts van over de hele wereld de meest dringende kwesties rond AI-technologieën, hun regulering en de geschillen die ermee gepaard gaan, bespreken.

Je kunt toegang krijgen tot de podcast via deze link.