Universiteit Leiden

nl en

Van innovatief idee naar startup: tijdens nieuwe workshops leren psychologiestudenten ondernemen

In de rubriek ‘Onderwijsheden’ delen Psychologiedocenten hun belangrijkste inzichten over college geven. Deze maand: Franz Wurm ontwikkelt in samenwerking met PLNT workshops ondernemerschap voor masterstudenten Klinische Psychologie. ‘We willen studenten leren van passieve consument naar actieve bijdrager te groeien.’

Franz Wurm is een van de docenten van de cursus Innovations in Neuropsychology. In samenwerking met PLNT ontwikkelt hij workshops ondernemerschap. 'We willen studenten leren van passieve consument naar actieve bijdrager te groeien.’

Aan de potentie van de ideeën ligt het niet, maar toch heeft nog geen van de innovatieve projecten die de masterstudenten bedachten tijdens het vak Innovations in Neuropsychology, het daglicht gezien. Deze observatie en een toevallig gesprek met een collega leidde Franz Wurm naar zijn nieuwe project. In het vak, ontwikkeld door Ineke van der Ham, leren studenten niet alleen over nieuwe trends en technieken, maar ontwikkelen ze zelf, in kleine groepen, een eigen innovatief idee, zoals een diagnostisch hulpmiddel of een interventie.

Zo kwamen studenten het afgelopen jaar met een virtual reality-versie van prismabrillen voor mensen met spatial neglect, een neuropsychologische aandoening waarbij schade aan één hersenhelft leidt tot verwaarlozing van de tegengestelde kant van de ruimte. Patiënten met schade aan hun rechterhersenhelft negeren de linkerhelft van hun ruimtelijke omgeving. Het gebruik van software en VR-brillen als behandeling biedt een goedkoper en flexibeler alternatief voor de huidige, dure brillen.  

Een ander idee dat Wurm graag tot werkelijkheid ziet komen, is een app voor mensen met milde cognitieve stoornissen (MCI), geïnspireerd op de persoonlijke ervaring van een student met haar oma. ‘Patiënten met milde cognitieve stoornissen krijgen nu vaak te horen: “Kom maar terug als het erger wordt”,’ vertelt Wurm. ‘Deze app biedt juist ondersteuning en monitoring in dit vroege stadium van cognitieve stoornissen.’

Veel potentie, maar nog geen implementatie

Na zeven weken, aan het einde van de cursus, staat er een theoretisch onderbouwd idee dat mogelijk impact kan hebben in de praktijk. Toch komt het nooit zover. ‘De ideeën zijn vaak inhoudelijk sterk, maar missen nog een concreet plan om ze echt uit te voeren. Studenten blijven steken op de drempel van implementatie.’

Volgens Wurm missen zowel de docenten als studenten de kennis die nodig is voor de volgende stappen in het proces. De studenten krijgen begeleiding in het verzamelen en verwerken van theorie en methodologie, maar de praktische uitvoering en het ondernemerschap dat hierbij komt kijken, valt buiten de expertise van de docenten.

Dat is zonde, vinden zowel Wurm als zijn studenten. ‘Sommige studenten schrijven in hun evaluatie: “Waarom gaan we hier niet mee verder?” Dat willen we nu juist mogelijk maken.’

Samenwerking met PLNT

Om de studenten beter te kunnen begeleiden in het realiseren van hun innovaties, werkt Wurm het komende studiejaar samen met Christian Ramakers en Sander Kuin van de Leidse startup incubator PLNT om een verbeterd cursusprogramma te creëren. Zo kunnen studenten leren hoe je stakeholders analyseert, een pitch voorbereidt en andere praktische obstakels overwint. ‘Bij PLNT weten ze waar je tegenaan loopt als je een idee echt wilt realiseren. Dat kunnen wij studenten niet leren.’

Wurm heeft goede hoop dat met de extra kennis over ondernemen vanuit PLNT, studenten in de toekomst de weg weten te vinden in het ondernemerschap, zodat hun ideeën na het eindigen van de cursus niet langer stof zullen vangen in een lade. Het project draait niet om betere cijfers, maar om studenten te motiveren om verder te gaan dan het idee alleen. Zijn grootste wens? ‘Het zou geweldig zijn om ooit een studentproject te zien uitgroeien tot een echte innovatie die impact heeft in de praktijk.’

Jouw onderwijsheid delen?

Ben je docent bij het Instituut Psychologie en wil je graag vertellen over hoe jij lesgeeft? Of wil je een inspirerende collega nomineren voor de volgende rubriek? Mail dan naar news.psy@fsw.leidenuniv.nl met onderwerp ‘Onderwijsheid’.

Stuur bericht
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.