Practical AI in Academia Leiden
PrAIa (Practical AI in Academia) is een informeel samenwerkingsverband, opgezet door onderzoekers, docenten en technici van ISSC, LIACS en FSW van de Universiteit Leiden. We maken actief gebruik van en experimenteren met geavanceerde AI-toepassingen en kijken daarbij naar zowel de technische als de ethische aspecten. We delen onze praktijkervaringen en inspireren elkaar tijdens events en workshops.
-
Meer weten of meedoen? Mail PrAIa voor meer informatie.
Praia Mission Statement
2 mei 2025
Wie zijn wij?
PrAIa (afkorting van Practical AI in Academia) is een informeel samenwerkingsverband, geïnitieerd door onderzoekers, docenten en infrastucturele ondersteuners vanuit ISSC, LIACS en FSW van de Universiteit Leiden. Wij werken actief met- en experimenteren sinds 2023 hands-on met state-of-the-art AI-toepassingen en hun technische en ethische aspecten. Sinds 2023 bestaat onze coalitie uit gepassioneerde onderzoekers, vaardige technici en vooruitstrevende academische docenten met een inclusieve houding, die hun praktische ervaringen delen.
Wat is onze visie?
De huidige, steeds snellere ontwikkelingen in AI lopen vooruit op gevestigde wetenschappelijke en onderwijskundige praktijken binnen de academische wereld. Daarnaast lopen academische bestuurlijke processen en regelgeving onvermijdelijk achter op deze (AI-)ontwikkelingen in de samenleving en de commerciële sector. Tegelijkertijd overstijgt AI-versterkt onderzoek en AI-ondersteund onderwijs wereldwijd steeds vaker de traditionele academische methoden op het gebied van effectiviteit en efficiëntie. Wij willen collega’s helpen om bij te blijven en de kloof tussen toepassing en academie te overbruggen.
Wat willen we bereiken?
Ons doel is het vinden, verkennen en onderzoeken van praktische toepassingen van Artificial Intelligence in academisch onderwijs en onderzoek, met behoud en bescherming van privacy- en ethische standaarden rondom AI-gebruik. Onze missie is:
- het bevorderen van een praktische en ethische integratie van up-to-date AI-tools in academisch onderwijs en onderzoek;
- het initiëren en ondersteunen van toegepast onderzoek naar AI-gebruik binnen onze universiteit;
- fungeren als schakel tussen academici die AI in hun werk integreren en het bestuur.
PrAIa wil zich positioneren op het snijvlak van technologische en toepassingsgerichte AI-ontwikkelingen, met oog voor hoge ethische standaarden, en tegelijkertijd bijdragen aan de vooruitgang en effectiviteit van academisch werk. Onze visie is om AI op een verantwoorde manier in te bedden in het academische landschap, en zo de werkdruk van docenten, onderzoekers en studenten te verlichten.
Wat doen wij?
Wij leren en inspireren door het organiseren van evenementen en bijeenkomsten (zoals AI-seminars, hackathons en praktische trainingsmomenten) voor medewerkers binnen onze academische gemeenschap. Door middel van interdisciplinaire ontwerpsessies brengen wij ICT-specialisten en belanghebbenden samen (met aansluitende demo-sessies). Leden van PrAIa treden op als experts in hun vakgebied en kunnen begeleiding bieden rond AI-gebruik, mogelijkheden en beperkingen.
Voor wie?
Wij willen een aanspreekpunt zijn voor docenten, onderzoekers, ondersteunend personeel en bestuurders die op de hoogte willen blijven van actuele ontwikkelingen in AI binnen hun vakgebied.
PrAIa wil nauw samenwerken met andere groepen binnen de universiteit: om academici mee te nemen naar een toekomst waarin AI een vanzelfsprekend onderdeel is van academisch werk. Voorbeelden van onze verkenningen zijn hackathons waarin we AI-consultatie voor studenten onderzochten, en manieren om docenten te ondersteunen bij het ontwerpen en evalueren van hun cursussen. Wij realiseren ons dat AI onderzoek en onderwijs ingrijpend zal veranderen: niet alleen door winst in efficiëntie en effectiviteit, maar ook door de manier waarop we onderzoek doen, lesgeven en leren. Ons streven is om de kloof tussen AI-ontwikkelingen in de samenleving en de academische wereld te overbruggen.
Meer informatie? Neem contact met ons op via praia@leidenuniv.nl.
