Anne Urai bij Times Higher Education over klimaatactivisme in combinatie met een academische carrière

Anne Urai was te gast voor een interview bij Times Higher Education om te praten over de vraag of klimaatactivisme een academische carrière helpt, of juist hindert. Sommige wetenschappers die betrokken zijn geweest bij wegblokkades zeggen dat ze promoties zijn misgelopen, terwijl anderen hun protesten noemen in subsidieaanvragen als vormen van onderzoeksoutput.

Times Higher Education

'Het is denk ik nog een beetje de vraag of activisme echt in de sfeer thuishoort met outreach, maar deelnemen aan het beleidsproces binnen en buiten de universiteit, dat zie ik wel als een deel van mijn academische leven. Ik heb het optimistische idee dat het op de lange termijn als iets positiefs zal worden gezien, zoals je nek uitsteken. Dat is een risico, maar wel een risico dat op dit moment redelijk lijkt om te nemen', vertelt Urai bij Times Higher Education.  Does climate activism help or hinder an academic career? (23 augustus 2023).

Growing up in Science

Anne Urai was te gast bij het YouTube kanaal Growing up in Science: How to be a scientist in a world on fire? (12 april 2023)

The Naked Scientists

‘Ik denk dat er in de klimaatbeweging meer in het algemeen sprake is van een toenemend bewustzijn van dat de problemen, maar ook de oplossingen alleen als technologisch worden gezien. Terwijl het heroverwegen van niet alleen onze universitaire microkosmos, maar ook hoe we de maatschappij inrichten echt veel creativiteit vereist en vereist dat artiesten en sociale wetenschappers ook hun rol spelen. Ik denk dat de universiteit het goede voorbeeld kan geven door al die verschillende mensen bij elkaar te brengen en zo de aanzet te geven tot deze interdisciplinaire samenwerkingen, waar andere groepen in de samenleving hopelijk door geïnspireerd kunnen worden’, vertelt Urai tijdens het interview met The Naked Scientists.  Doughnut economics approach to climate crisis (11 april 2023).

Bryan Alexander

‘Ik ben enthousiast over de manier waarop Urai en Kelley details van het academische leven verbinden met aspecten van de veel bredere wereldwijde crisis. Is er sprake van een opkomend anti-individualistisch ethos en hoe kan dat van toepassing zijn op niet alleen de wetenschap maar ook de pedagogie? Beslissen we collectief om minder te produceren, zowel in termen van algemene economische output als van wetenschap en onderwijs? Beslissen academici om hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen als onderdeel van de algemene decarbonisatiebeweging, of als een combinatie van leiderschap en experiment?’ Aldus Bryan Alexander over het artikel van Urai (13 maart 2023).

BNR Nieuwsradio

'We zien dat de financiële wereld een belangrijke rol kan en moet spelen in de energietransitie, maar dat ze die rol nog lang niet genoeg op zich nemen. Zo wordt er nog veel geld geïnvesteerd in fossiele brandstoffen terwijl dat is niet in lijn met de klimaatdoelstellingen en het Parijs akkoord. Wij vinden dat universiteiten en hogescholen als kennisinstellingen een belangrijke voorbeeld functie kunnen vervullen door hun financiële instanties daarop aan te spreken', vertelt Urai bij BNR Nieuwsradio. Wetenschappers eisen kritische blik op banken en verzekeraars (18 januari 2023).