Worden bedreigde personen in Nederland beter bewaakt en beveiligd?

Edwin Bakker, hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme, vertelt in een podcast van 'De Academie' over de bewaking en beveiliging van bedreigde personen in Nederland, in vergelijking met andere Europese landen.

‘Met de dreiging is het erger gesteld dan in andere landen,’ stelt Bakker. Hij legt uit dat er in Nederland veel personen zijn met persoonlijke bewaking en beveiliging, en dat mensen ook plotseling in dat stelsel terecht kunnen komen. ‘Dat kan zijn omdat ze verkozen worden, omdat ze op een bepaalde klus gezet worden, omdat ze een boek hebben geschreven of omdat ze op televisie iets gezegd hebben. Het kan van alles zijn,’ aldus Bakker.

Tegelijkertijd pakken we dit in Nederland wel humaner aan dan andere Europese landen. Volgens Bakker wordt er in Nederland heel goed nagedacht over sociaal psychologische zorg en heeft ‘een te beveiligen persoon nog zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.’ Maar, gaan we daarin niet te ver?

Luister het hele fragment op Spotify