Dit is Emma, de nieuwe studentambassadeur Culturele Antropologie

Sinds begin september is Emma van der Plas (20) de nieuwe studentambassadeur voor CADS. Emma is derdejaars student en volgt op dit moment een minor Sustainable Development in Leiden. Haar doel? De stigma’s rond antropologie wegnemen. “Als ik vertel dat ik antropologie studeer, krijg ik vaak twee reacties. Of: ‘dus je gaat dingen opgraven. Of: ‘dus je gaat nooit een baan krijgen.’ Ik wil laten zien dat antropologie een open, leuke en vrije studie is waarin veel verschillende onderwerpen aan bod komen.”

Wie is Emma?

“Ik heb heel veel verschillende interesses. Dat is ook waarom ik in eerste instantie antropologie ben gaan studeren. Alles wat ik leuk vind komt samen: fotografie, onderzoek doen, reizen, nieuwe mensen leren kennen, schrijven en het menselijke aspect. Een van de onderwerpen waarin ik tijdens de studie geïnteresseerd in ben geraakt is duurzaamheid. Vandaar dat ik nu de minor Sustainable Development volg, om me daar verder in te verdiepen. In mijn vrije tijd ga ik vaak wandelen en klimmen. Nu klim ik nog binnen in een hal. Maar ik wil graag mijn tweede certificaat halen zodat ik ook buiten op rotsen mag klimmen.”

Hoe zijn je eerste weken bevallen?

“Ik ben nog maar net begonnen, dus het echte werk moet nog beginnen. Het is nu vooral nog dingen regelen, foto’s maken en me inlezen. De eerste schoolbezoeken staan gepland in november. Daar heb ik veel zin in, vooral ook om mensen weer persoonlijk te kunnen zien in plaats van online. Binnenkort ga ik aan mijn presentatie werken voor de Open Dag. Ik kijk ernaar uit om samen met Andrew Littlejohn die presentatie te gaan doen. Zijn lessen vind ik heel goed, door zijn vak ben ik deze sustainablitily minor gaan doen.”

Wat wil je overbrengen als ambassadeur?

‘Wanneer ik vertel dat ik antropologie studeer, krijg ik vaak twee reacties. Of: oh je gaat dingen opgraven. Of: dus je gaat nooit een baan vinden. Ik wil de verkeerde stigma’s die rond antropologie wegnemen en laten zien dat het een hele leuke, open en vrije studie is. Er komen zoveel verschillende onderwerpen ter sprake en er zijn zoveel wegen die je in kunt slaan met de kennis die je hier ontwikkeld. Ik wil scholieren graag meegeven dat het een studie is die er toe doet en dat het niet een kleinschalige of schattige studie is. Ik zie ook binnen mijn minor hoeveel je kan met kennis over duurzaamheid. Antropologie biedt kwalitatief onderzoek en mensenkennis. Daar kan je zoveel mee bereiken binnen een sector. Dat is echt heel waardevol.”

Weet je al wat je na de bachelor wilt gaan doen?

‘Waarschijnlijk een master. Ik twijfel nog tussen de Visual Ethnography master van antropologie en de onderzoek master in Afrika. Vorig jaar werd die laatste optie genoemd, met de mogelijkheid om een half jaar onderzoek te doen in Ghana. Dat vak sprak me erg aan en ook die master. Maar ik weet het nog niet. Ik heb altijd gezegd dat ik graag dingen wil presenteren en journalistiek werk wil doen. Maar sinds de studie antropologie ben ik ook geïnteresseerd in onderzoek. Duurzaamheid vind ik ook heel tof – dus wie weet kan ik na een master wel een PhD gaan doen. Ik sta overal voor open, dus ik ben heel benieuwd wat het wordt.”