Vooruitkijken naar ‘The Next Ten Years’ bij LDE-jubileumbijeenkomst

De strategische alliantie Leiden-Delft-Erasmus Universities bestaat tien jaar in 2022. Tijdens de jubileumbijeenkomst ‘The Next Ten Years’ in de Faculty Club op 12 april keken de partners terug op wat er bereikt is en werd er vooruitgekeken naar de grote maatschappelijk uitdagingen van de komende tien jaar.

LDE dean Wim van den Doel.

De Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn in 2012 gestart met het samenwerkingsverband LDE. In de afgelopen tien jaar zijn er in LDE-verband verschillende centres en programma’s opgericht, waarin wetenschappers vanuit een interdisciplinaire aanpak samenwerken aan maatschappelijke opgaven. Daarnaast komen er jaarlijks nieuwe LDE-minoren bij die studenten van de drie universiteiten kunnen volgen.

Carola Hein wordt als eerste LDE-hoogleraar benoemd.

Het LDE-voorzitterschap wordt dit jaar overgedragen aan collegevoorzitter Annetje Ottow. Daarmee is het per drie jaar wisselende voorzitterschap weer terug bij de Universiteit Leiden. Tijdens de bijeenkomst blikte Ottow terug op tien jaar LDE: ‘Als LDE liepen we op de troepen vooruit door ons te richten op interdisciplinair samenwerken. We hebben mooie resultaten geboekt, bijvoorbeeld met de drie nieuwe LDE-minoren, het PortCityFutures programma en de Scriptiewerkplaats Den Haag Zuidwest. Dat is iets om trots op te zijn.’

Dubbelbenoeming

Tijdens de viering van het tienjarig bestaan van de alliantie werd Carola Hein als eerste LDE-hoogleraar ‘dubbelbenoemd’. Zij is verbonden aan het Leidse instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie, naast haar benoemingen bij de TU Delft en de Erasmus Universiteit. Hein is kartrekker van PortCityFutures, een programma dat zich focust op interdisciplinaire methodes om havensteden en de regio’s eromheen te verbinden.

Carola Hein, pedel van Zuylen, Annetje Ottow en Ed Brinksma (voorzitter van het college van bestuur van de Erasmus Universiteit).

Duurzaamheidswedstrijd

Studenten van het LDE Centre for Sustainability waren aanwezig om hun lustrumkunstproject te presenteren. Zij organiseren een kunstwedstrijd die zich richt op duurzaamheid tijdens de komende tien jaar. Ter lancering van het project The Next Ten Years in Sustainability, boden de studenten Ottow een symbolisch cadeau – een terrarium – aan.

Studenten uit het bestuur van het LDE Centre for Sustainability lanceren de kunstwedstrijd 'The Next Ten Years in Sustainability'.

Foto's: Marc de Haan