Wopke Hoekstra in gesprek met studenten over de NAVO-top: ‘In een gevaarlijke wereld zijn we altijd onderweg naar vrede’

Wopke Hoekstra, demissionair minister van Buitenlandse Zaken bracht op 6 juli een bezoek aan de Universiteit Leiden, Campus Den Haag om met studenten te praten over de aankomende NAVO-top in Vilnius, Litouwen. De studenten luisterden naar zijn inzichten waarna ze de kans kregen om vragen aan de demissionair minister te stellen.

Het evenement, dat plaatsvond in samenwerking met de Atlantische Commissie en de Jonge Atlantici, werd geopend met een warm applaus voor de demissionair minister en een welkomstwoord van Ernst Dijxhoorn, universitair docent bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA).

De nadruk van het evenement lag op de aankomende NAVO-top, die op 11 en 12 juli plaats gaat vinden in Vilnius, Litouwen. Wat staat er voor Nederland op het spel?

Hoekstra begon met een inleiding over veiligheid en benadrukte dat dit een term is die nauw verbonden is met democratie en welvaart, en dat het nog lang relevant zal blijven. Hij deelde een wijsheid die hij vroeger aan de keukentafel had geleerd: ‘Si vis pacem, para bellum’ (als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog). Het defensiebeleid is recent herzien en volgens de demissionair minister komt hierbij een einde aan de illusie dat we niet voorbereid moeten zijn op oorlog.

Hij sprak over de noodzaak van realisme in heel Europa: ‘De oorlog in Oekraïne heeft iedereen die nog twijfelde aan het nut van de NAVO wakker geschud’. Hij hoopt bij de NAVO-top een stap verder te kunnen gaan: ‘We zijn bereid de prijs te betalen die daarvoor nodig is. Het is de premie die nodig is om ons land veilig te houden in een onrustige en onveilige wereld.’

Lucas, verbonden aan de Jonge Atlantici, stelde de vraag hoe cybersecurity in het plaatje van de NAVO-top past. De demissionair minister antwoordde dat cyber gezien kan worden als het vierde domein dat aan de klassieke drie (land-, zee- en lucht) wordt toegevoegd. Ook noemde hij het vijfde domein, de ruimte.

Klaartje, stagiair bij Buitenlandse Zaken, vroeg naar het ongemak rondom de toelating van Zweden. De demissionair minister antwoordde dat hij ongeduld en ongemak voelt over de tijd die het kost om Zweden toe te laten: ‘We moeten zorgen voor geloofwaardige afschrikking, ook in Noord-Europa.’

Sem Grootscholten, docent Bestuurskunde verbonden aan Leiden Universiteit vroeg hoe we precies zorgen voor afschrikking in Europa. Hoekstra noemde dat het belangrijk is om te zorgen dat we alles doen wat nodig is zoals zorgen dat er genoeg wapens zijn en gesprekken onderhouden met de Russen en Chinezen. De lessen die we hebben geleerd van de Koude Oorlog moeten we in de praktijk brengen. ‘We moeten Europa voor de lange termijn stabiel maken, want Rusland gaat niet weg,’ aldus Hoekstra.

De demissionair minister sloot af met bemoedigende woorden: ‘Iedereen onder de 30, dit is een geweldig onderwerp om je in vast te bijten. Succes!’

Foto's: Arash Nikkhah