Hoe meet je kwaliteit van onderwijs?

Wat weten we eigenlijk echt over onderwijskwaliteit en het meten daarvan? Daarover ging het tijdens het eerste Hoger Onderwijs Kenniscafé.

Op initiatief van het ICLON gingen in april ongeveer 40 medewerkers, docenten en studenten van diverse faculteiten en van centrale diensten met elkaar in gesprek over wat kwaliteit van onderwijs is en hoe je het kunt meten. Mario de Jonge (onderwijswetenschapper), gaf een overzicht van wat we vanuit onderwijsonderzoek over het onderwerp weten. Vervolgens gingen de aanwezigen onder leiding van Arjen de Vetten (onderzoeker) met elkaar in gesprek over wat dit voor hun eigen onderwijs- of beleidspraktijk betekent. Het leverde  levendige discussies op, misschien wel extra aangewakkerd door het recente kritische stuk in de Mare over cursusevaluaties door studenten.

In gesprek in de Faculty Club

Er blijkt een grote behoefte te bestaan bij docenten, studenten en beleidsstaf om met elkaar in gesprek te gaan over onderwijs en wat we nu eigenlijk echt weten vanuit onderwijswetenschap. Deze kenniscafé’s zijn een ‘conversational space’, een ruimte en moment om met elkaar te praten over en te reflecteren op de kerntaak van onze universiteit: het onderwijs, het leren en het doceren.

Het volgende Hoger Onderwijs Kenniscafé is in oktober 2024 en gaat over interdisciplinair onderwijs.

De Hoger Onderwijs Kenniscafés samengevat

• Interactie: Deel jouw ervaringen, lever input en raak geïnspireerd. We gaan plenair en in groepen met elkaar in gesprek.
  • Input van experts: Onderzoekers van de Universiteit Leiden die zich bezig houden met onderzoek naar hoger onderwijs delen wetenschappelijke inzichten over een actueel en aansprekend thema.
  • Nieuwe onderwerpen: Mogelijk om een onderwerp aan te dragen voor een volgend Hoger Onderwijs Kenniscafé.
  • Borrel: Neem de tijd om met elkaar na te praten.