Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Sociale Wetenschappen

Marije Schneider over werkgroep AI: 'We willen snel en krachtig handelen'

Sinds eind mei is binnen onze faculteit de werkgroep AI actief, onder leiding van Marije Schneider. De facultaire werkgroep borduurt voort op de aanbevelingen van de universitaire werkgroep AI in Education (AIED) en wil direct aan de slag met concrete toepassingen in ons onderwijs, onderzoek en organisatie. 

 We spreken met Marije Schneider over het doel, de aanpak en de ambities van deze groep.  

Wat motiveert jou om deze werkgroep te leiden? 
‘Ik volg de leergang onderwijskundig leiderschap (LDE) en bezocht met andere deelnemers universiteiten in Madrid. Daar zagen we hoe ver men daar al is met AI, zelfs met beperkte middelen. Op één universiteit hadden ze avatars van hoogleraren gemaakt en gedupliceerd zodat ze met elkaar een discussie konden voeren! Dat opende mijn ogen. De hele terugweg hadden we het erover: wij moeten nú iets doen.’ 

Hoe is de werkgroep opgebouwd? 
‘Vanuit de urgentie om onze expertise op het gebied van AI te bundelen en te coördineren, hebben we een facultaire werkgroep AI opgezet, met 21 leden uit alle instituten en stafdiensten. De facultaire werkgroep is onderverdeeld in een kernteam en drie inhoudelijke werkgroepen: Tycho de Graaf leidt de werkgroep Onderwijs, Jan-Jaap Oerlemans de werkgroep Onderzoek en Jeroen Leijen de werkgroep Organisatie. Deze voorzitters vormen samen met mij, Thomas van Beek en Ine Houweling het kernteam, dat maandelijks overlegt. De werkgroepen overleggen afzonderlijk en komen daarnaast ongeveer eens per maand bij elkaar in een gezamenlijk overleg.’  

Marije Schneider

Wat doet elke werkgroep precies? 
‘De werkgroep Onderwijs is het grootst en focust op richtlijnen voor AI-gebruik in colleges en toetsing. De onderzoeksgroep richt zich op ethisch verantwoord gebruik van AI en hulp voor onder meer PhD’s, toolgebruik, maar ook onderzoek naar AI zelf. De werkgroep Organisatie werkt aan de inrichting van een interactieve facultaire community om kennis over AI te delen (Teams LTC – kanaal AI praktijkvoorbeelden), werkdrukverlichting via AI-toolgebruik, een scholingsplan voor medewerkers en kennisdeling.’ 

Wat is het doel van de werkgroep AI op korte termijn? 
‘We willen dit semester al concrete resultaten laten zien. Voor onderwijs betekent dat bijvoorbeeld: handvatten voor docenten over hoe AI in opdrachten kan worden ingezet, en welk niveau van AI-gebruik is toegestaan. Dat kan dan nog worden toegepast in het onderwijs in het tweede semester. Snel en krachtig handelen dus.’ 

Hoe ziet zo’n handvat eruit? 
‘Vanuit het conceptrapport AIED kijkt de facultaire werkgroep AI in onderwijs naar het AI assessment scale, die geeft niveaus aan in mate van AI-gebruik in het onderwijs. Bijvoorbeeld van 'geen gebruik maken van AI’, zodat je zelf het verschil herkent in bronvermelding of: ‘AI alleen gebruiken voor hulp en spellingscontrole bij teksten, tot: AI-gebruik met kritische reflectie.’ 

Dit biedt docenten meer houvast, maar studenten willen vaak zelf ook helderheid: hoeveel mag ik leren met hulp van AI, leer ik zelf nog genoeg vaardigheden, hoe zit het met privacy en veiligheid en wat is het effect van AI op het klimaat?’ 

Wat zijn volgens jou de grootste kansen van AI voor onze faculteit? 
‘De potentie is groot, maar we moeten het wel zorgvuldig aanpakken. In hoeverre wordt er gebruik van gemaakt in de rechtspraak, advocatuur, overheid en het bedrijfsleven? Als de praktijk ermee werkt en wij leiden studenten daar niet op voor, slaan we de plank mis. Daarom wordt een enquête in het beroepenveld voorbereid over AI in de praktijk en wat zij verwachten van onze afgestudeerden.’ 

Hoe weet je wat er leeft in de faculteit rondom AI-gebruik?  
‘Inmiddels is er ook naar alle medewerkers een enquête uitgestuurd met vragen als: met welke AI-tool werk je al, is het een betaalde of gratis versie? Hoe vaak gebruik je het en met welk account, etc. De vragenlijst wordt anoniem verwerkt en we hopen dat zoveel mogelijk collega’s dit invullen zodat we daar goed op kunnen inspelen. 

Werken jullie ook samen met andere faculteiten of de universiteit?  
‘Er is een universitaire AI-officer voor onderwijs, Ella Akin, die zich onlangs nog bij ons heeft voorgesteld in het overleg van de facultaire werkgroep. Zij wil een betere infrastructuur voor AI in het onderwijs op de universiteit opzetten, zodat de faculteiten niet zelf het wiel moeten uitvinden. We willen ook aansluiten bij projecten van andere faculteiten, zoals het ‘Fair Assess’-project van FGGA. Dat draait om het bouwen van een AI-bot die masterscripties van dezelfde feedback voorziet; eerlijk met minder bias. Dit zou potentieel voor veel werkdrukverlichting kunnen zorgen bij docenten.’  

Hoe borg je het werk van de werkgroep op de lange termijn? 
‘We werken aan een structurele plek binnen het beleid in samenwerking met het facultair bestuur. Idealiter komt er een universitair team met mandaat en middelen om alles verder te brengen en te borgen. Zodra beleid, ondersteuning en kennisdeling structureel zijn belegd, kunnen we loslaten. We doen dit allemaal erbij en het kost best veel tijd. Ik ben trots op iedereen die zich hier zo hard voor inzet.’ 

Meer weten? 
Lees meer over AI en de facultaire werkgroep AI en de laatste updates op de LTC-HUB

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.