Even bellen over: de landelijke universiteitsfondsencampagne

Online en in printadvertenties komen allerlei prikkelende vragen langs die onderdeel blijken te zijn van een landelijke campagne van universiteitsfondsen. Het Leids Universiteits Fonds doet ook mee aan deze campagne. We bellen met Lilian Visscher, directeur van het Leids Universiteits Fonds (LUF).

Lilian Visscher heeft een rode trui aan en vertelt over de landelijke universiteitsfondsencampagne
Lilian Visscher is directeur van het Leids Universiteits Fonds (LUF) en vertelt over de landelijke universiteitsfondsencampagne

Waarom voeren de universiteitsfondsen deze campagne?

Als universiteitsfonds zien we dat het niet bij iedereen bekend is hoe belangrijk het is om wetenschappelijk onderzoek te steunen en dat onderzoek bijdraagt aan de oplossingen van grote maatschappelijke vraagstukken. Binnen de universiteit wordt onderzoek gedaan naar belangrijke thema’s zoals duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. Dat onderzoek staat aan de basis van de oplossingen, en dat willen we als universiteitsfonds graag duidelijker laten zien. Maar als individueel universiteitsfonds hebben we daar het bereik niet voor. We bereiken vooral onze alumni en onze universitaire gemeenschap in Leiden en Den Haag via onze eigen kanalen, zoals Leidraad en nieuwsbrieven, maar we hebben niet het budget om in landelijke kranten of op radiozenders te komen. Dat hebben we met alle universiteiten gesignaleerd en door de krachten te bundelen, is dat wel mogelijk én staan we sterker. Die samenwerking is uniek, en is nog niet eerder gedaan. We hebben allemaal dezelfde kernboodschap, want op elke universiteit wordt belangwekkend onderzoek gedaan naar maatschappelijke vraagstukken. De bewustwording voor het belang van de steun aan onderzoek kunnen we daarom samen creëren.

En, wat zijn de eerste reacties en opbrengsten?

We krijgen veel goede reacties en veel mensen zien de filmpjes die online staan. Het is vooral een awareness campagne en dat gaat goed, we zien dat er veel views zijn en de campagne wordt gedeeld. We kunnen op dit moment nog niet echt iets zeggen over de eerste opbrengsten, maar wat betreft het bereik gaat het erg goed.

Wat kunnen we nog meer verwachten?

Ik hoop vooral dat heel veel mensen de boodschap zien en dat we bewustwording creëren voor het belang om onderzoek te steunen. Er komen nog veel advertenties, radiospotjes en online posts aan de komende weken. Elke universiteit heeft een eigen uiting, die van het Leids Universiteits Fonds is: ‘Is een pil tegen kanker een kwestie van tijd?’. Deze uitingen worden continu gepost op social media en via filmpjes, en iedere universiteitsfonds krijgt een advertentie in de Volkskrant of in Trouw. En uiteindelijk hoop ik natuurlijk dat de campagne gaat bijdragen aan donaties en giften voor onderzoek van de Universiteit Leiden.

De uiting van het Leids Universiteits Fonds is: ‘Is een pil tegen kanker een kwestie van tijd?’

Hoe ervaar je persoonlijk de samenwerking met de andere fondsen?

Heel goed, het is ontzettend leuk om samen te werken met de andere universiteitsfondsen We hebben vergelijkbare uitdagingen en een vergelijkbare opdracht, dus je vindt elkaar heel snel daarin. We hebben een kerngroep van vier directeuren van universiteitsfondsen die de kar trekken en ook in de brede groep gezamenlijk zitten is iedereen erg bereid om dingen op te pakken.

Wat kunnen medewerkers van Universiteit Leiden doen om de campagne verder uit te dragen?

Deel de campagne! Ga naar de website www.universiteitsfondsen.nl en deel de link op je social media, deel filmpjes en posts en roep iedereen op om onderzoek te steunen. Er zijn goede filmpjes met duidelijke uitleg beschikbaar, dus deel die in je netwerk. Doneren mag natuurlijk altijd, ook medewerkers kunnen dat doen. Veel medewerkers doen het zelfs al. Maar vooral: deel de campagne in je netwerk, en deel waarom jij het belangrijk vindt dat het onderzoek gesteund wordt. Onze medewerkers zijn heel belangrijke ambassadeurs.

Tot slot: voor wie het LUF nog niet kent, waarvoor kunnen medewerkers en studenten bij jullie terecht?

Wij verstrekken subsidies aan studenten en onderzoekers Daarnaast kunnen we ondersteunen met kennis en expertise op het gebied van fondsenwerving. Collega’s mogen altijd bij ons aankloppen voor advies of een samenwerking om fondsen te werven.

Even bellen met

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen met’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Je leest het in ‘Even bellen met’.