Charlotte Parree wint de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs

Charlotte Parree kreeg dinsdagmiddag 6 december 2022 de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs uitgereikt. Ze ontvangt de onderschedining voor haar scriptie ‘Lijden kent geen leeftijd; actieve levensbeëindiging wel.’ De prijs werd voor de tiende keer uitgereikt door em. prof. Jaap Doek.

Charlotte Parree kreeg de prijs uitgereikt door Jaap Doek (Foto: Daniella van Bergen Photography)

De Kinderrechtenscriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de student met de beste masterscriptie van Nederland of België op het gebied van kinderrechten. De prijs is een initiatief van Defence for Children en de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden.

Charlotte zat met haar ouders op de voorste rij van de zaal en was zichtbaar verrast met haar overwinning. ‘Ik had dit echt niet verwacht’, vertelt ze. ‘Ik schrok zelfs een beetje.’ De inmiddels junior docent aan de VU Amsterdam liet zich voor haar scriptie onder meer inspireren door het werk van haar moeder. ‘Zij werkt in de zorg en heeft vaker te maken gehad met actieve levensbeëindiging bij ondraaglijk lijden. Dat is altijd ontzettend ingewikkeld. Ik vroeg mij af hoe dit juridisch gezien geregeld is voor kinderen.’

'Charlottte heeft een gat in het rechtssysteem gevonden.' - Jaap Doek

In haar colleges was hier weinig aandacht voor, dus besloot ze hier zelf onderzoek naar te doen. Ze merkte dat haar onderwerp actueel is. ‘De laatste jaren las en hoorde ik in de media over ouders met kinderen die te maken hadden met uitzichtloos lijden.’ Charlotte ontdekte onder meer dat er in Nederland juridisch gezien nog altijd weinig mogelijk is op het gebied van actieve levensbeëindiging bij één- tot twaalfjarige kinderen die, bijvoorbeeld door een ongeneeslijke ziekte, ondraaglijk en uitzichtloos lijden.

Jaap Doek prees de scriptie van Charlotte om het vernieuwende karakter. ‘Ze heeft een gat gevonden in het Nederlandse rechtssysteem.’ Charlotte’s scriptie werd uit zes genomineerde scripties gekozen. De scripties werden beoordeeld op het belang en de reikwijdte van het onderwerp, de kwaliteit van de inhoudelijke argumentatie, de betrekking op kinderrechten en de aandacht voor methodologie. De scriptie is beloond met een vrij te besteden bedrag van € 500,- en een georganiseerde reis naar Genève met een bezoek aan het VN-Kinderrechtencomité.