Gezocht: promovendi zonder podiumvrees voor de Hoe?Zo! Show

14 september 2023

Ben jij aan het promoveren en vind je het leuk om aan wetenschapscommunicatie te doen, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Doe dan mee aan de Hoe?Zo! Show: een interactieve theatershow waarbij promovendi in een race tegen de klok prangende vragen beantwoorden van kinderen uit het publiek.

De Hoe?Zo! Show

Hoe werkt het?

Tijdens de show beantwoord je live vragen van kinderen in een spelvorm. Op het podium staat een stellingkast met attributen die je gebruikt om antwoord te geven op vragen als: krijgt een specht nooit hoofdpijn? Hoe ontstaat een regenboog? En waarom plakt lijm wel aan papier, maar niet aan de binnenkant van het potje? De show is gekoppeld aan een lespakket voor groep 6, waarmee kinderen kennis maken met de wetenschap en hun vragen oefenen.

Voor het nieuwe seizoen zijn de organistoren van de Hoe?Zo! Show op zoek naar enthousiaste promovendi uit alle vakgebieden, van geschiedenis tot technische natuurkunde. Ervaring met wetenschapscommunicatie is beslist niet nodig: je krijgt een uitgebreide training waarin je leert hoe je wetenschap toegankelijk kunt maken voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Naast de training in outreach en de toffe ervaring, vergroot je door mee te doen ook je netwerk.

Meer weten?

De Hoe?Zo! Show is een initiatief van wetenschappers Barbara Braams van de Vrije Universiteit Amsterdam en Lennart de Groot van de Universiteit Utrecht. Wil je meedoen of meer weten? Stuur een mailtje naar Barbara Braams via b.r.braams@vu.nl