Ontspannen werken: tips voor een gezonde mentale balans

18 oktober 2023

Hoe zorg je dat je fit blijft? De meeste mensen denken hierbij aan sporten, gezond eten en voldoende slapen. Belangrijk maar een goede conditie gaat verder dan alleen fysieke gezondheid. Ook mentale fitheid is belangrijk. Toch kunnen er op je werk situaties ontstaan, waardoor je minder sterk in je schoenen staat. Wat kun je hiertegen doen? We zetten graag een aantal mogelijkheden voor je op een rij:

Werkstress
Als je langdurig te maken hebt met stressvolle situaties, neemt de kans op gezondheidsklachten toe. Stress kan ontstaan door te hoge taakeisen, weinig autonomie op het werk, pestgedrag door collega’s of leidinggevenden, etc. Wat kun je doen?

• Trek aan de bel. Bespreek het met je leidinggevende of neem bijvoorbeeld contact op met de bedrijfsarts. De gesprekken tussen jou en de bedrijfsarts zijn vertrouwelijk. De bedrijfsarts kan samen met jou werken aan een oplossing die past bij jouw situatie. Je kunt de bedrijfsartsen van de afdeling Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM) bereiken op telefoonnummer 071 527 8015.
  • Ben je verzekerd via de Universiteit bij Zorg en Zekerheid? Dan kan je daar ook terecht voor een gratis gezondheidscheck, workshops, trainingen, online zelfhulp en persoonlijke coaching. Kijk op Leiden Healthy University voor meer informatie over mentale fitheid, tests, cursussen en vergoedingen.
  • Ook is er de mogelijkheid voor medewerkers en leidinggevenden in het kader van preventie om een workshop vroeg(h)erkenning disbalans te volgen. Disbalans kan zich uiten in psychische klachten, lichamelijke verschijnselen, een toename vansymptomen van bestaande aandoeningen of veranderingen in gedrag. Het is belangrijk alert te zijn op deze signalen en ze bespreekbaar te maken. Neem contact op met HR voor meer informatie.

Healthy University Week 2023
Volgende week gaat de jaarlijkse Health University week weer van start! Van 23 tot en met 27 oktober kun je gratis deelnemen aan verschillende workshops, groepslessen en inspiratiesessies waarmee we een gezonde leefomgeving willen creëren. Kijk voor meer informatie over het programma en inschrijving op Healthy University Week 2023.