Leiden wint Telders International Law Moot Court Competition 2023

Het team van Universiteit Leiden heeft de 46e editie van de Telders International Law Moot Court Competition gewonnen. Naast het winnen van de finale, heeft het team ook de prijs voor het beste verweerschrift gewonnen.

Na het drie jaar online te moeten houden wegens de pandemie, kon de 46e editie van de Telders International Moot Court Competition weer fysiek worden gehouden. De casus van dit jaar ‘Brackfish is Served’ (Brackfish geserveerd) is geschreven door Dr Brian McGarry (Universiteit Leiden) en gaat over de jurisdictie van internationale rechtbanken, de nietigheid van arbitragevonnissen, het verdragenrecht, de verantwoordelijkheid van de staat, voedselveiligheid en zeerecht.

Gedurende twee dagen, donderdag 15 juni en vrijdag 16 juni, hebben alle 26 deelnemende teams vier pleitrondes gehouden op Campus Den Haag. De finale vond plaats op zaterdag 17 juni in het Vredespaleis in Den Haag tussen Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf en Universiteit Leiden De finale werd gejureerd door een vooraanstaande jury: Hilary Charlesworth (Rechter bij het Internationaal Gerechtshof), Margeret deGuzman (Rechter bij het Internationaal Restmechanisme voor Straftribunalen) en Martin Doe (Plaatsvervangend secretaris-generaal en Principal Legal Counsel bij het Permanente Hof van Arbitrage). Na het juryoverleg werd Universiteit Leiden benoemd tot winnaar van de wedstrijd.

Het team uit Leiden bestond uit studenten van de Master Public International Law: Sophia Mashadi, Sarah Dent Cullen, Hannah Dorigny, John Mehaffy. Het team werd gecoacht door Annick Vossebelt, medewerker onderwijs- en onderzoekspersoneel van het Grotius Centre for International Legal Studies en Anh Nguyen, masterstudent Public International Law.

Van harte gefeliciteerd aan het team uit Leiden!

Van links naar rechts: Annick Vossebelt, Sarah Dent Cullen, John Mehaffy, Hannah Dorigny, Sophia Mashadi, Anh Nguyen