Versnelde diagnose voor reumapatiënten kan chronische ziekte voorkomen

Annette van der Helm, hoogleraar reumatologie, richt haar onderzoek op het zo vroeg mogelijk herkennen van gewrichtsontstekingsreuma om te voorkomen dat klachten chronisch worden. Zij is sinds vorige maand Medical Delta hoogleraar met een dubbelaanstelling aan het LUMC en het Erasmus MC.

Medical Delta is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, het LUMC, de TU Delft, de Erasmus Universiteit, het Erasmus MC, vier Zuid-Hollandse hogescholen (Hogeschool Leiden, De Haagse Hogeschool, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland), overheden, zorgorganisaties en bedrijven. Medical Delta heeft als doel technologische oplossingen voor duurzame zorg te realiseren.

Introductie Medical Delta hoogleraar Annette van der Helm

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Wat betekent de benoeming tot Medical Delta hoogleraar voor jou?

‘Het is een positieve ondersteuning van iets dat al loopt, maar soms nog een duwtje in de rug kan gebruiken. UMC’s worden individueel afgerekend op hun prestatie, terwijl je moet samenwerken om verder te komen. Dat botst wel eens. In onze samenwerking is 1 en 1 opgeteld 3. Dat is echt een mooie synergie en het is goed om dat ook uit te stralen.’

Kun je kort vertellen wat jouw expertise is?

‘Ik ben reumatoloog. In mijn onderzoek richten we ons erop hoe je gewrichtsontstekingsreuma zo vroeg mogelijk adequaat kunt herkennen en kunt voorkomen dat het chronisch wordt. We hebben daarvoor een vroeg herkenningslijn opgezet in het LUMC, het Erasmus MC en de ziekenhuizen eromheen. Mensen met verdachte pijnklachten worden daar met voorrang gezien. Met onze aanpak kunnen we op dit moment patiënten 6 tot 12 maanden eerder herkennen dan de reguliere diagnose.

Een reumatoloog kan de ontsteking van het gewricht aan de buitenkant voelen. Als je dat niet kunt voelen, dan is er nu geen diagnose en is het motto vaak ‘bellen bij zwellen’, oftewel: kom maar terug als het erger wordt. Dat kan leiden tot meer klachten en werkverlies en op dat latere moment zijn processen vaak onomkeerbaar geworden. Daarom is het belangrijk dat we werken aan een snelle diagnose.’

De rest van het interview kun je lezen op de website van Medical Delta.