Universiteit Leiden

nl en

Dag van de BHV’er: vier collega’s aan het woord

Op de Dag van de BHV’er zetten we onze collega’s in het zonnetje die zich inzetten voor de veiligheid op de universiteit. Hun werk en verhalen laten zien hoe waardevol en veelzijdig het werk van een bedrijfshulpverlener is. Niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten. We spraken hierover met 4 collega’s.

Xander Ypeij – Receptiemedewerker UFB

Met meer dan twintig jaar ervaring als BHV’er is Xander Ypeij een vertrouwd gezicht binnen het BHV-team . ‘Ik vind het mooi om iets te kunnen betekenen voor mensen wanneer ze hulp nodig hebben.’ 

Als receptionist speelt Xander een cruciale rol in de ondersteuning van het BHV-team. ‘Wanneer er een melding binnenkomt, alarmeren wij direct en zorgen we dat de hesjes en portofoons klaarstaan. We geven informatie door aan de ploegleider en noteren de tijden en acties voor het incidentrapport.’ In de avonden en weekenden, wanneer er minder BHV’ers aanwezig zijn, gaat hij zelf op meldingen af en verleent hulp waar nodig. 

Door de jaren heen heeft Xander niet alleen levensreddende eerste hulp leren bieden, maar ook geleerd hoe belangrijk het is om kalm te blijven. ‘Mensen in noodsituaties zijn dankbaar voor je hulp. Ze vertrouwen op je, en dat geeft een bepaalde verantwoordelijkheid.’ 

Xander heeft talloze praktijkervaringen opgedaan, maar één situatie bij een vroegere werkgever is hem altijd bijgebleven. ‘Een slechtziende man met gehoorproblemen viel met zijn geleidehond in de gracht. We hebben hem uit het water gehaald, opgevangen, droge kleding gegeven en de hond afgedroogd. Daarna hebben we een taxi geregeld zodat hij veilig thuis kon komen.’ 

Iris de Jager – Communicatiemedewerker

Als communicatieadviseur is Iris de Jager inmiddels twee jaar actief als bedrijfshulpverlener. Haar motivatie? ‘Ik was nieuwsgierig naar wat er allemaal bij komt kijken en wilde praktische én theoretische kennis opdoen, bijvoorbeeld over EHBO en brandveiligheid.’ 

Wat haar vooral is bijgebleven, is het belang van inschatting en zelfbescherming. ‘Het balans tussen hulp bieden en weten wanneer je anderen met de nodige kennis moet inschakelen, vond ik vooral interessant. Je moet ook in de gaten houden wanneer je jezelf in gevaar brengt, want zodra dat gebeurt, kun je anderen ook geen hulp meer bieden.’ 

Iris benadrukt dat BHV’er zijn niet alleen waardevol is voor de universiteit, maar ook voor jezelf. ‘Je doet veel kennis en ervaring op waar je in je persoonlijke leven wat aan hebt. BHV’er worden is een unieke kans om kennis op te doen die je anders misschien niet zou hebben.  Ik zou iedereen aanraden om BHV’er te worden. Het heeft alleen maar voordelen.’ 

Praneet Khandal – ICT & Onderwijsmedewerker, Future Learning Office

Praneet Khandal is inmiddels twee jaar BHV’er en werd vooral geïnspireerd door collega’s op de werkvloer. In die twee jaar heeft hij veel geleerd, vooral over brandbestrijding. ‘Begrijpen wat de oorzaak van een brand is, is essentieel om die goed te kunnen blussen.’ 

Wat hij belangrijk vindt om te delen: ‘Je staat er nooit alleen voor in deze rol. We worden altijd getraind om in teams te werken, en dat helpt enorm. Je kunt op elkaar rekenen. Het is daarnaast een mooie aanvulling op je CV en je leert vaardigheden voor het leven. De drempel om mee te doen is laag, en jouw kleine bijdrage maakt een groot verschil. Dus overweeg het zeker!’ 

Saskia Swolfs – Medewerker onderwijsadminstratie

Deze collega is al zeven jaar BHV’er, waarvan twee jaar bij de universiteit. ‘Ik ben BHV’er en Ploegleider. Ploegleider vind ik het fijnst, je houdt overzicht over de situatie.’ 

Rust en overzicht zijn volgens haar essentieel. ‘Als jij rustig bent, dan wordt automatisch de rest dat ook.’ 

De eerste BHV-training was meteen een praktijkervaring. ‘Wat gebeurt er hier? Het was een praktijktraining, heel waardevol omdat je tijdens je werk ook niet van tevoren weet wat er tijdens een BHV-situatie kan gebeuren. Je ziet meteen dat de rollen automatisch worden verdeeld — mensen gaan na een situatieschets meteen aan de slag met wat ze moeten doen.’ 

Tot slot deelt deze collega een duidelijke oproep: ‘BHV’ers zijn echt nodig in een organisatie. Mensen denken vaak dat het veel tijd kost, maar dat valt mee. Ja, je moet naar een training om je kennis op peil te houden, maar je krijgt er veel voor terug. Je kunt de kennis namelijk niet alleen bij je organisatie gebruiken, maar ook als je bijvoorbeeld vrijwilliger bent bij een sportclub. Ik zou eigenlijk willen zeggen: word BHV’er en kijk wat het jou kan brengen!’ 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.