Een berichtje in de buurt-app bij een mazelen-uitbraak, en andere oplossingen voor een gezondere stad
Hoe zorgen we ervoor dat jongeren minder gaan vapen? Voorkomen we de verspreiding van schurft onder studenten? En stimuleren we beweging op werk? Studenten Health and Medical Psychology presenteerden hun antwoorden op deze vragen aan professionals uit de praktijk.
In het vak Designing Interventions for Behavioural Change leren masterstudenten om een interventie te ontwikkelen om gezond gedrag te stimuleren. Partners uit de praktijk leveren hier casussen voor aan. Tijdens een afsluitende sessie pitchen de studenten hun voorstellen aan stakeholders, docenten en medestudenten. In een marktkraampje presenteren ze daarna hun interventie nogmaals, nu met meer ruimte voor dialoog en nuance.
Vapen en vaccineren
‘In ons vak gaan studenten dus aan de slag met daadwerkelijke problemen uit de praktijk. Daarbij plukken we de vruchten van bestaande samenwerkingen die onderdeel zijn van het Leiden Healthy Society Center en de Health Campus Den Haag,’ vertelt universitair docent Laurens van Gestel. ‘Zo werken we samen met de Academische Werkplaats Publieke Gezondheid, Gemeente Leiden en de Healthy University. Onderwerpen waar de studenten aan werken zijn bijvoorbeeld: vaping onder jongeren, vaccineren tegen meningokokken, voldoende bewegen op het werk, het voorkomen van verspreiding van schurft onder studenten, en het stimuleren van testbereidheid bij een mazelenuitbraak.’
Extra gemotiveerd
Als coördinator kost het extra tijd om dit soort samenwerkingen op te zetten en te onderhouden, maar het levert ook veel op. ‘De studenten krijgen een betere leerervaring, kunnen samenwerken met de doelgroep en relevante stakeholders, en zijn mede daardoor extra gemotiveerd om tot een goed eindproduct te komen. De stakeholders krijgen relevante kennis terug van onze studenten die ze vervolgens toe kunnen passen in de praktijk. Ook als docent is het waardevol, allereerst omdat je merkt dat de studenten er echt wat van willen maken en meer eigenaarschap nemen en ervaren, maar ook omdat je de verbinding met de praktijk concreet kan maken.’
‘Studenten zijn niet gekleurd door de status-quo’
‘Het is voor de GGD altijd leuk om casussen aan te leveren. Door het enthousiasme waarmee de studenten zich in een vraagstuk vastbijten ga ik op een andere manier naar mijn eigen werk kijken. Daarnaast zijn de studenten niet gekleurd door de status quo waardoor ze met out-of-the-box oplossingen komen. Soms zijn deze oplossingen niet direct te vertalen naar de praktijk, maar er zitten regelmatig goede elementen in! Zoals vorig jaar: het voorstel om met een extra tegel in een studenten-app studenten over schurft te informeren. Dit idee komt nog regelmatig op tijdens onze overleggen. Of dit jaar, bij de casus over testbereidheid, waar studenten een WhatsApp-bericht hadden opgesteld wat sleutelfiguren in de wijk kunnen versturen op het moment dat er een uitbraak van bijvoorbeeld mazelen is. Heel praktisch, en iets wat ik ga delen met collega’s om te kijken of dit in de praktijk toe te passen is.’
Anja van der Schoor (GGD Haaglanden, Programmaleider Infectieziektebestrijding AWPG Lumens, Programmaleider CAPI)
‘Met een shockeffect werd de ernst van het vraagstuk helder in beeld gebracht’
‘Ik vind het altijd heel leuk om weer even mee te mogen draaien in de creativiteit en het enthousiasme van de studenten. De samenwerking is voor mij de verbinding met het onderwijs; ik vind het heel mooi dat studenten met concrete vragen aan het werk gaan en er met hun kennis en frisse blik interventies voor ontwerpen. Voor mij levert dit nieuwe invalshoeken op voor hoe we goede condities kunnen scheppen om medewerkers gezond hun werk te laten doen. Het proces met de studenten is goed verlopen; het enige wat enigszins lastig was, was het plannen van gesprekken met collega’s (enerzijds door een vakantie en anderzijds door drukte aan de start van het collegejaar). Die waren daardoor wat later dan gevraagd. Ik heb enorm genoten van de pitches! Het maakte me echt nieuwsgierig naar de interventies. Eén van de groepjes had een shockeffect beoogd waardoor ineens de ernst van het vraagstuk, wat anders zomaar weggewuifd had kunnen worden, heel helder in beeld werd gebracht en mensen echt aan het denken zette. Prachtig!’
Marjolijn Clarenbach (Beleidsadviseur Healthy University & Verzuim, Universiteit Leiden)