Blended learning
Blended learning is het uitgangspunt voor het aanbieden van het onderwijs bij de Universiteit Leiden. Blended learning is een doordachte mix van online en on campus-leren, passend bij de leerdoelen, het curriculum en de student. Zodanig, dat het bijdraagt aan de leerervaring van de student en de kwaliteit van het onderwijs.
De student kan, tijd en plaats onafhankelijk, een groot deel van de kennis en inzicht verwerven door zelfstudie (zelfstandig en in groepsverband). Het contactonderwijs draagt bij aan verdiepende discussies, toepassing van kennis en inzicht en bespreking van complexe onderdelen. Bij blended learning zijn zowel synchrone als asynchrone activiteiten mogelijk.
- Synchrone activiteiten zijn activiteiten waaraan studenten op een afgebakend tijdstip deelnemen. De docent en studenten komen allemaal tegelijkertijd samen, in de klas of online, om tijd te besteden aan meer interactieve activiteiten, zoals discussies, simulaties en feedback.
- Asynchrone activiteiten zijn activiteiten die studenten op een zelfgekozen tijdstip en op eigen tempo. Zo bekijken studenten bijvoorbeeld online kennisclips en bereiden ze in hun eigen tijd een casestudy voor om later hun bevindingen te bespreken in een interactieve werkgroep op de campus of online.
De verhouding tussen online en on campus-activiteiten is dynamisch en hangt af van verschillende factoren, zoals inhoudelijke-didactische factoren, de samenstelling en grootte van de groep en de grootte van de zaal en digitale voorzieningen. Bij de ontwikkeling van blended learning is het verder van belang om de sociale interactie goed te borgen. Sociale interactie is noodzakelijk is voor de vorming van studenten en daarmee voorwaardelijk voor de onderwijskwaliteit. Fysiek onderwijs vormt daarmee het hart van ons onderwijs, waarbij de inzet van online activiteiten in het onderwijs de leerervaring van de student en de onderwijskwaliteit kan versterken.
Er zijn verschillende toepassingen die kunnen worden ingezet bij het vormgeven van online onderwijs. Op deze pagina vind je hier meer informatie over. Heb je specifieke onderwijskundig advies en begeleiding nodig? Neem contact op met de teacher supportdesk binnen je faculteit. Voor algemene vragen en advies over ICT in het onderwijs, neem contact op met de ICT-en onderwijscoördinator binnen je faculteit.
Bij een ‘flipped classroom’ verwacht je van studenten dat ze de leerinhoud zelfstandig voorbereiden. Dit kan bijvoorbeeld met een weblecture, een video of een andere online instructie die u ze geeft. Tijdens de contactmomenten heb je dan voldoende tijd over om samen actief aan de slag te gaan met opdrachten. Inspiratie en tips voor video’s zijn te vinden in de videotoolkit.
Heb je interesse om met flipping the classroom aan de slag te gaan? Neem contact op met de teacher supportdesk binnen je faculteit.
MOOCs en SPOCs zijn cursussen die een student volledig online volgt.
MOOC staat voor Massive Open Online Course: iedereen kan de cursus gratis online volgen. Via MOOCs kunnen studenten op een laagdrempelige manier universitair onderwijs volgen. Veel gerenommeerde internationale universiteiten bieden tegenwoordig MOOCs aan.
SPOC staat voor Small Private Online Course: een student krijgt van de onderwijsinstelling een persoonlijke uitnodiging voor de digitale cursus. SPOC is net als een MOOC volledig online te volgen. Er zitten alleen meer beperkingen aan de deelname. Een student moet ervoor worden uitgenodigd, worden geselecteerd of hij moet betalen. Door het beperkte aantal deelnemers kan je als docent bij een SPOC meer persoonlijke begeleiding geven dan bij een MOOC. Je kunt ook zelf essays of groepsopdrachten nakijken.
Je kunt MOOCs gebruiken voor je onderwijs. Je hebt drie mogelijkheden:
- Je kunt de videos uit een MOOC downloaden en bijvoorbeeld via Brightspace beschikbaar stellen. Je hebt hiervoor wel toestemming van de MOOC-docent nodig.
- Sommige cursussen kunnen je studenten altijd volgen. Je kunt ze daardoor altijd doorverwijzen naar elke willekeurige kennisclip of literatuur. Voordeel is dat je studenten dan ook de in-video multiplechoice-vragen maken om de stof te toetsen. Ook in dit geval moet je de MOOC-docent om toestemming vragen voor het gebruik van het materiaal.
- Je kunt je studenten ook een hele MOOC laten volgen. Je kunt hiervoor een besloten kopie van de MOOC laten inrichten voor je eigen studenten. Dit kan voor MOOCs op het Coursera-platform.
Wil je zelf een MOOC of SPOC ontwikkelen? Neem contact op met de teacher supportdesk binnen je faculteit.
Een kennisclip is een korte video waarin de docent een stukje van de lesstof uitlegt, zodat studenten hier vóór het college al vanaf weten. In het college heb je dan meer tijd voor verdieping van de stof. Sommige faculteiten hebben een opnamestudio waarin je deze clips kunt opnemen.
Wil je een kennisclip maken? Neem contact op met je videocoördinator.
Niet alle kennisclips hoeven professionele studioproducties te zijn. Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag met audio- of videomateriaal. Je neemt de clips dan zelf op of bewerkt bestaand materiaal. Ga naar de videotoolkit voor tips en voorbeelden van educatieve video's.
Sla je video's op en deel ze via het online videosysteem Kaltura. Kaltura is onderdeel van Brightspace, zodat je je video’s makkelijk beschikbaar stelt voor je studenten. Je kunt je materiaal in Kaltura ook afschermen voor bezoekers van buiten de universiteit. Afgeschermd materiaal is dan alleen zichtbaar voor bezoekers die een ULCN-account hebben. Zie voor het opnemen van een video Kaltura Capture.
Een weblecture is een opname van een presentatie, een hoorcollege, een lezing of een workshop die online bekeken kan worden. Wil je zelf een weblecture maken? Bekijk de richtlijnen voor weblectures.
Met de apparatuur die gebruik wordt voor een weblecture kun je je college ook livestreamen. Dat is bijvoorbeeld handig in een samenwerking met andere universiteiten. Externe studenten volgen je college dan realtime. Zij krijgen vooraf een link toegestuurd en kijken mee via de webbrowser. Let op: niet elke collegezaal is hiervoor geschikt.
Wil je je college livestreamen? Neem contact op met je videocoördinator.
Er zijn verschillende opties om een interactieve video te maken.
- Apps: je neemt uw eigen scherm op. Verrijk de presentatie daarna met afbeeldingen, video's en geschreven teksten. Later kun je handmatig aantekeningen invoegen.
- Tools om video's te bewerken: video inkorten, audiocommentaar geven, vragen toevoegen. Je kunt zo uw video inzetten als luisteroefening of uitlegvideo.
- Screencasttool (zoals Screen-o-matic): je eigen scherm en alle handelingen die je uitvoert opnemen (screencast). Maak zo een screencast van je PowerPoint-presentatie en voeg audio, video en commentaartekst toe voor een kennisclip.
Heb je hulp nodig of vragen over het opnemen van interactieve video's? Neem contact op met de teacher supportdesk binnen je faculteit.
Animaties helpen studenten om de stof beter te begrijpen en alles gemakkelijker te onthouden. Je gebruikt verschillende tools om zelf animaties te maken.
Heb je hulp nodig? Neem contact op met de teacher supportdesk binnen je faculteit.