Onderwijsvisie
De Universiteit Leiden wijst met de visie Learning@LeidenUniversity de weg in het onderwijs, waarbij we studenten opleiden tot academische professionals en betrokken burgers. Je vindt hier informatie over de acht ambities die de basis vormen voor het curriculum en antwoorden op vragen als: Hoe verweef ik onderzoek in mijn onderwijs? Hoe stimuleer ik activerend onderwijs? En op welke manier bereid ik studenten voor op de arbeidsmarkt?
Verwevenheid onderzoek en onderwijs
Onderzoek vormt de kern van elke opleiding; we stimuleren studenten om zelf een onderzoekende houding aan te nemen. Met methoden zoals ‘Perspectief gericht onderzoekend leren’ (ontwikkeld door Fred Janssen) leren studenten grip te krijgen op complexe vraagstukken. Zo worden zij niet slechts toeschouwer, maar actieve deelnemer in de wetenschap.
Activerend onderwijs
Studenten leren het beste wanneer zij actief betrokken zijn en de stof direct toepassen. Door contacturen efficiënt te benutten en interactie te stimuleren, bijvoorbeeld met diverse interactietools, beklijft kennis beter. Deze aanpak vraagt om een inrichting van het onderwijs waarin de student centraal staat en verantwoordelijkheid neemt voor het eigen leerproces.
Flexibele leerroutes
Om aan te sluiten bij de persoonlijke ambities en talenten van studenten, bieden we flexibele leerroutes aan. In overleg met de docent kan de student keuzes maken die het studiepad vormgeven, passend bij de eigen leerdoelen. Dit maatwerk stelt studenten in staat om meer regie te voeren over hun eigen ontwikkeling en loopbaan.
Vaardigheden
Een academische professional heeft meer nodig dan alleen vakkennis; het toepassen van inzichten vereist specifieke competenties. De universiteit heeft 13 vakoverstijgende vaardigheden gedefinieerd die studenten voorbereiden op hun rol binnen en buiten de wetenschap. Deze set vaardigheden rust hen uit om als kritische burgers en professionals te functioneren.
Oriëntatie arbeidsmarkt
We bereiden studenten voor op een dynamische arbeidsmarkt die vraagt om flexibiliteit, veerkracht en aanpassingsvermogen. Met behulp van het ‘Referentiekader Arbeidsmarktvoorbereiding’ kunnen opleidingen een gericht aanbod creëren dat de overstap naar werk versoepelt. Zo leren studenten zich tijdens hun studie al oriënteren op hun toekomstige professionele leven.
Betrokkenheid bij de samenleving
Ons onderwijs staat in directe verbinding met de maatschappij; studenten leren over, voor, in en met de samenleving. Door middel van bijvoorbeeld ‘service learning’ werken zij aan actuele maatschappelijke vraagstukken in samenwerking met externe partners. Zo ontwikkelen zij het bewustzijn en de vaardigheden om bij te dragen aan een betere wereld.
Technologie in onderwijs
We benutten technologische innovaties om het onderwijs interactiever en effectiever te maken. Blended learning, de doordachte mix van online en fysiek onderwijs, is hierbij het uitgangspunt om de leerervaring te verrijken. Docenten zetten digitale middelen doelgericht in om aan te sluiten bij de behoeften van de student en de ontwikkelingen in het vakgebied.
Internationalisering en diversiteit
In onze inclusieve onderwijsgemeenschap brengen we diverse perspectieven samen en leiden we studenten op tot wereldburgers. We besteden aandacht aan interculturele vaardigheden en mondiale vraagstukken, vaak in een international classroom. Een omgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, haalt het beste in onze studenten naar boven.