Congres/symposium
FGW-symposium: Wat betekent AI voor ons onderwijs?
- Datum
- donderdag 29 januari 2026
- Tijd
- Serie
- Docentworkshops FGW
- Bezoekadres
-
P.J. Veth
Nonnensteeg 1-3
2311 VJ Leiden
Samenwerken aan de toekomst van onderwijs in het tijdperk van AI
De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in rap tempo op. Dit vraagt om een antwoord vanuit de Geesteswetenschappen. Hoe moeten we ons verhouden tot AI en chatbots in het onderwijs? Wat willen we onze studenten leren over AI? Hoe verhouden onze academische waarden zich tot AI? Welk standpunt moeten we als Geesteswetenschappers innemen in de discussie over AI in het onderwijs?
Bas Haring opent de dag met een prikkelende keynote, gevolgd door ronde tafel-discussies en een lunch met posterpresentaties. Thema’s als het belang van academische vaardigheden in een samenleving waar AI een steeds grotere rol inneemt, de gevolgen van AI voor onderwijs en toetsing en de ontwikkeling van richtlijnen staan centraal. Deze onderwerpen komen aan bod in het gehele programma en vormen ook het uitgangspunt voor de interactieve openingssessie. We kijken hiernaar zowel vanuit het perspectief van onderwijsaanbieders als dat van studenten. In de afsluitende discussie bouwen we hierop voort en verdiepen we gezamenlijk de inzichten die gedurende de dag en tijdens de ronde tafel-discussies zijn opgedaan. We nodigen iedereen uit om een bijdrage te leveren aan het gesprek over de plaats van AI in ons onderwijs.
Programma
Programma
10.00-10.15 uur Interactieve opening
10.15 –11.00 uur Keynote Bas Haring
11.00 – 12.00 uur Ronde tafel-discussies
- LUCA
Begeleid door Julian Kraats
Wil je experimenteren met een veilige tool met AI, speciaal gemaakt voor onderwijs? Kom dan naar deze praktische rondetafelsessie, zodat we jouw ideeën meteen vorm kunnen geven en kunnen proberen! - Futures Thinking: hoe ziet een AI-toekomst eruit?
Begeleid door Tanja de Bie
Met verschillende interactieve werkvormen en een scenario van een mogelijke toekomst bespreken we hoe het leven als docent in 2035 eruitziet en aanvoelt. Waar moeten we ons op voorbereiden? Wat willen we vermijden? Hoe kunnen we veerkrachtig worden? Doe mee aan dit toekomstgerichte gesprek. - Wat is de invloed van AI op toetsing?
Begeleid door Angus Mol
We gaan met elkaar in discussie over toetsing en AI. Moeten we stoppen met bepaalde toetsvormen? Welke aanpassingen zijn nodig? Of moet ons hele onderwijs op de schop? - Studentenperspectief op AI in het onderwijs
Begeleid door Alec Hebinck en Dimitri Kardol
In deze rondetafelsessie draait het om het perspectief van studenten op het gebruik van AI in het onderwijs. Is voor hen duidelijk wat wel en niet mag? Willen ze het gebruiken? Maken ze zich zorgen over het gebruik van AI?
12.00 – 13.00 uur Lunch met posterpresentaties: FGW-docenten delen AI-pilots in het onderwijs
13.00 – 14.00 Plenaire discussie