Christa Tobler in de media over Brexit en Zwitserland

In de dagen na Kerstmis gaf Christa Tobler een reeks interviews aan Zwitserse kranten en Zwitserse radio over de nieuwe handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk en over wat dit zou kunnen betekenen voor de betrekkingen tussen Zwitserland en de EU en de ontwerpovereenkomst voor een institutioneel kader tussen de EU en Zwitserland.

De meest gestelde vraag betrof het mechanisme voor geschillenbeslechting in de overeenkomst tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, dat het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen buiten beschouwing laat. Met name de conservatieve kringen in Zwitserland zouden hetzelfde willen zien voor de rechtsbetrekkingen tussen Zwitserland en de EU, maar de fundamentele verschillen tussen de twee systemen over het hoofd zien.

Het belangrijkste mediaoptreden was een half uur durend interview op de Zwitserse radio: "Christa Tobler. Der Brexit-Deal als Vorbild für die Schweiz", Radio srf Tagesgespräch, 29.12.2o2o. Dit interview is hier te beluisteren.