HR

Spreek je uit! Schakel gesprekshulp in

22 mei 2023

Wil jij  je collega’s enthousiast maken voor jouw idee, meer regie nemen in je jaargesprek of eindelijk jouw agendapunt eens op tafel te krijgen in de vergadering, maar weet je niet goed hoe? Maak dan gebruik van gesprekshulp. Het kan je helpen om je uit te spreken.

Resultaat

Gesprekshelpers van Rechtdoorzee sporen samen met jou op wat jou beweegt en tegenhoudt om je uit te spreken in een specifieke situatie op je werk. Ze maken je meer bewust van je taal, je stem en je expressie, zodat je die in een gesprek effectiever kunt inzetten. Ook adviseren ze je hoe je de setting of omgeving voor je kunt laten werken. Zo maak je het voor jezelf makkelijker om te zeggen wat er volgens jou gezegd moet worden.

Eenvoudig en snel

De gesprekshulp bestaat uit drie stappen, gebaseerd op de nieuwste inzichten in de sociale en gedragspsychologie, gespreksvoering en jarenlange praktijkervaring. Kort en krachtig zodat je snel verder kunt. Het kost je maximaal 2 uur en je bepaalt zelf wanneer.

De gesprekshulp is al betaald, dus je kunt direct een afspraak plannen met de gesprekshelper van jouw keuze. FdR heeft samen met enkele andere faculteiten een abonnement aangeschaft van 24 gesprekken. Wij kunnen er daar acht van gebruiken. Wacht dus niet te lang met het maken van een afspraak!

Zo werkt het

1. Je vult vooraf een korte online vragenlijst in. Die helpt te focussen op wat je wilt bereiken met het gesprek. Je kiest de gesprekshelper die het beste bij jou past. Bij iedere gesprekshelper staat vermeld welke talen zij spreken.
  2. Vervolgens heb je een ‘hulpgesprek’ van maximaal een uur. Kort, zodat de focus en effectiviteit gewaarborgd blijft.
  3. Je past je ervaringen uit het hulpgesprek toe in het gesprek of de situatie die je hebt geoefend.
  4. Als afsluiter is er een telefonisch nagesprek waarin je nog aanvullende tips krijgt, zodat je een volgende keer nog sterker in een gesprek staat.

Meer informatie over Gesprekshulp vind je hier.

Als Universiteit Leiden bouwen we aan een open en lerende organisatie waarin medewerkers en studenten zich thuis voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Dat gaat niet altijd vanzelf. We vinden het belangrijk dat je je kunt uiten, dat je wordt gehoord, ook als je een afwijkende mening hebt. Dat helpt om beweging te creëren of zaken te veranderen. En het voorkomt dat je in sociaal onveilige situaties terecht komt.