Bericht aan medewerkers: mogelijke demonstratie faculteit

23 november 2023

Vandaag, donderdag 23 november, heeft actiegroep End Fossil LU/TUD een bezetting aangekondigd van een van de gebouwen van de Universiteit Leiden. Dit is onderdeel van een internationale golf van lokale acties van studenten en medewerkers die eisen dat de banden tussen de universiteiten en de fossiele industrie worden verbroken.

Demonstratie(s) in onze gebouwen staan wij in principe toe, mits demonstranten zich aan de regels houden die hiervoor gelden. Uitgangspunt is hierbij dat ons onderzoek en onderwijs zo min mogelijk worden gehinderd.

De actiegroep kan het Kamerlingh Onnes Gebouw uitkiezen voor een bezetting. In overleg met het Decentraal Crisisteam hebben we besloten jullie alvast kort op de hoogte te stellen van de eventuele consequenties.

Onderwijs

De faculteit biedt in principe ruimte aan de actiegroep. Mochten ze het onderwijs gaan verstoren en binnenkomen bij een collegezaal, blijf rustig en heet ze welkom. De docent mag het college/de werkgroep beëindigen. De BHV, UFB en DCT staan paraat om de situatie zoveel mogelijk in goede banen te leiden (ook bereikbaar via toestelnummer 7512).

Alle updates op de website

Rond 11.00 uur wordt waarschijnlijk duidelijk welk gebouw End Fossil uiteindelijk gaat bezetten en hoeveel impact dat uiteindelijk gaat hebben. Houd daarom de website en e-mail in de gaten voor updates.

Woordvoering centraal

De boodschap van End Fossil LU/TUD richt zich tot het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Alle woordvoering vindt dan ook alleen via de woordvoerders van Universiteit Leiden plaats.

Alvast veel dank voor je medewerking.

Met vriendelijke groet, namens het interim faculteitsbestuur,

Prof. Suzan Stoter

Decaan a.i.