Vaststelling volgorde Kernvisie-curriculum

7 maart 2024

Een belangrijke mijlpaal voor onze Bachelor Rechtsgeleerdheid: de volgorde van het nieuwe Kernvisie-curriculum is vastgesteld door het faculteitsbestuur. De uitkomst delen we hierbij graag met jullie.

Vastgestelde volgorde nieuw curriculum Bachelor Rechtsgeleerdheid per september 2025

Achtergrond

Eind november 2023 is de inhoud van het Kernvisie-curriculum formeel vastgesteld. Daarbij was op korte termijn een beslissing nodig over de volgorde van de vakken in het nieuwe curriculum. Alleen al vanwege de nieuwe 30 EC aan keuzeruimte in het vijfde semester is het noodzakelijk om enkele vakken een nieuwe plek te geven. Daarnaast is de volgorde van de vakken niet alleen van belang voor de organisatie van roosters, leerlijnen en toetsing, maar ook voor de registratie van onderwijsprogramma’s en de presentatie van het nieuwe curriculum bij de aankomende visitatie.

Procedure

Het Kernteam heeft een eerste inventarisatie gemaakt van de mogelijkheden voor de volgorde van het curriculum. Rekening houdend met de inhoudelijke leerlijnen, een zo studeerbaar mogelijk en boeiend studieprogramma voor studenten én de belasting van de afdelingen. Vier scenario’s werden voorgesteld en intensief besproken met de wetenschappelijke directeuren en afdelingsvoorzitters. Feedbackgesprekken met betrokkenen resulteerden in een duidelijk voorkeursscenario, dat vervolgens werd voorgelegd aan het faculteitsbestuur.

Besluit

Het Kernteam heeft zich ingespannen om zoveel mogelijk feedback vanuit de instituten te verwerken in het uiteindelijke voorkeursscenario. Binnen dit scenario werd onderscheid gemaakt tussen twee varianten ten aanzien van de privaatrechtelijke leerlijn in Bachelor 2. Daaraan is op basis van reacties van betrokkenen nog een ‘tussenvariant’ toegevoegd. Op 27 februari 2024 heeft het faculteitsbestuur de volgorde van het Kernvisie-curriculum officieel vastgesteld en een keuze gemaakt uit een van de varianten binnen de privaatrechtelijke leerlijn. Bij deze beslissing waren inhoudelijke overwegingen en de studeerbaarheid voor studenten leidend. In de uitvoering heeft de werkbaarheid voor de betrokken afdelingen de aandacht van het faculteitsbestuur en de taskforce Kernvisie.

Voortgang Kernvisie

Dit besluit markeert een belangrijke mijlpaal in de voortgang van het Kernvisie-project. Het nieuwe curriculum wordt vanaf september 2025 gefaseerd ingevoerd. We waarderen de betrokkenheid en feedback van alle medewerkers en zijn ervan overtuigd dat deze vaststelling bijdraagt aan een verrijkend studieprogramma voor onze studenten.

Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met het team van de Kernvisie via
kernvisie@law.leidenuniv.nl. We kijken ernaar uit samen verder te werken aan onze juridische bachelor van de toekomst!