De dag van Jasper

Jasper Knoester startte op 1 januari als onze nieuwe decaan. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven als decaan.

'Ik heb echt het gevoel dat ik hier rondloop in een etalage van topwetenschap.'

Maandag 28 maart

‘Maandag, de wekker voelt vandaag extra vroeg door de wisseling naar de zomertijd. De trein van 6.48 uur naar Leiden verlaat Groningen daardoor weer in het donker. De tijd aan boord besteed ik aan het lezen van stukken en bijwerken van de e-mail.

Eenmaal in Leiden wacht me een inspirerend begin van de week. Vandaag is de dag dat ik een paar van onze faciliteiten bezoek. Onze Fish Facility en het Cell Observatory staan kort op de agenda. Delen daarvan heb ik al een keer bezocht en ik ben opnieuw onder de indruk van de apparatuur en de kennis en kunde van de collega’s.

Waar ik nog niet geweest ben is bij NeCEN, het centrum voor elektronenmicroscopie in onze faculteit. Dit centrum bestaat al sinds 2012, in nauwe samenwerking met onder andere het LUMC, en heeft een landelijke functie. Hier staan de beste microscopen van Nederland waarmee je biologische en moleculaire systemen tot op atomaire schaal in beeld kunt brengen. En dat alles geleid en ondersteund door een sterk team.

Ik word rondgeleid door Ariane Briegel en Meindert Lamers. Meteen bij binnenkomst is het smullen. Links en rechts van me zie ik de ‘NeCEN hall of fame’: kleurrijke plaatjes van uiteenlopende systemen. Van motoren die cellen voortbewegen tot grote eiwitcomplexen en hele virussen. Allemaal kunststukjes, die de resultaten zijn van een goede samenwerking tussen onderzoekers van over de hele wereld met de NeCEN-staf. Deels hebben deze plaatjes hun weg al in mooie publicaties gevonden, deels zijn ze nog onderweg naar de vakbladen. Spannend! Ik heb echt het gevoel dat ik hier rondloop in een etalage van topwetenschap.

Beneden zie ik eerst de voorbereidingsruimtes. De monsters worden hier vrijwel instantaan bevroren, zodat ze geschikt zijn om er beelden van te maken. Het is indrukwekkend wat de vernieuwingen ook op dit gebied zijn. Zonder een goed monster kun je niets, hoe goed je microscoop ook is. Het verrast me positief dat er met de juiste voorbereidingen inmiddels zelfs technieken zijn om dynamische informatie te krijgen.

Daarna is het tijd voor de microscopen, de twee Krios-apparaten. Dit zijn hightech elektronenmicroscopen. Ik heb het geluk een team uit Utrecht aan het werk te zien dat spermacellen van stieren onderzoekt. Indrukwekkend hoe zij interactief met de gegenereerde beelden aan het werk zijn: eerst worden stukjes van de eerste beelden gemarkeerd waarvan vervolgens beelden in meer detail worden gemaakt. Met een gevoel van trots dat dit binnen de muren van onze faculteit mogelijk is, verlaat ik NeCEN. Een welbestede ochtend!

Die middag heb ik nog enkele vergaderingen en tegen de avond ga ik naar Utrecht voor een vergadering van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging. Dat komt goed uit: ik kan na de vergadering nog een klein stukje verjaardag in de familie meemaken in Utrecht en kan er mooi overnachten voor de onderzoekvisitatie wiskunde, die de volgende ochtend om 9 uur begint, ook in Utrecht. Het past allemaal prachtig!’