Even bellen over: Service Centre International Staff

Het Service Centre International Staff (SCIS) ondersteunt en geeft advies aan alle internationale collega’s die verbonden zijn aan de Universiteit Leiden. Niet alleen op het gebied van immigratie, huisvesting, belastingen, verzekeringen en het ‘Dual Career Programme’ (DCP) maar ook op het sociale vlak; je thuis en welkom voelen bij de Universiteit Leiden. Onlangs organiseerde SCIS een druk bezochte Spring Party op het zonovergoten terras van de Faculty Club. We zijn benieuwd hoe het was én wat collega’s kunnen verwachten van SCIS. We bellen met Marlon van Leeuwen, teamleider SCIS.

Marlon, wat maakte dat er zoveel collega’s afkwamen op de Spring Party? Wat was er te doen?

Het was voor het eerst dat we weer met een grote groep bij elkaar konden komen. Met een drankje en bitterballen werden nieuwe vriendschappen gevormd, gegevens uitgewisseld en selfies gemaakt. Iedereen was blij om elkaar weer ‘live’ te kunnen ontmoeten. Ook de intekenlijsten voor onze sociale activiteiten waren snel gevuld. We organiseren bijvoorbeeld de Silent Disco rondleiding en de Hortus rondleiding, een stadspel in Den Haag en de mogelijkheid tot het creëren van conversatiegroepjes Nederlandse taal.

Wat is je het meest bijgebleven van de party?

Het enthousiasme over het ontmoeten van andere internationale collega’s en de bereidheid om nieuwe mensen op te vangen. De collega’s helpen graag mee om andere internationale collega’s een fijne sociale landing te geven door zelf mee te doen aan het Help a fellow network.

Wat vind jij leuk aan je werk voor SCIS?

Het wegwijs maken van internationale collega’s in onze academische wereld. Daarbij is het heel erg leuk om te zien hoe blij ze zijn met de begeleiding die wij geven bij de bureaucratische rompslomp die hoort bij een internationale verhuizing.

Wat kunnen de internationale collega’s de komende maanden verwachten?

Natuurlijk blijven we bereikbaar via e-mail en telefoon om hen te ondersteunen met allerlei praktische zaken: van visa, belastingen, huisvesting tot scholen voor hun kinderen en natuurlijk het DCP. Maar nu de coronacrisis op zijn retour is, organiseren we daarnaast ook weer steeds meer sociale evenementen. Iedereen kan op de hoogte blijven via onze Facebook-pagina, de SCIS nieuwsbrief én collega’s kunnen lid worden van onze mailinglist voor de sociale activiteiten. Neem contact met ons op als je meer wilt weten.

Even bellen over

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen over’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen over’.