Universiteit Leiden

nl en

Nederlandse Hogeronderwijspremie 2022: tweede prijs voor The Learning Mindset

Het onderwijsteam achter The Learning Mindset (TLM) van het Leiden University College heeft 800.000 euro gewonnen tijdens de uitreiking van de Nederlandse Hogeronderwijspremie 2022. Het team eindigde als tweede achter het team van Universiteit Twente. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens het door het ComeniusNetwerk georganiseerde ComeniusFestival. De Nederlandse Hogeronderwijspremie is een erkenning voor vernieuwing van het onderwijs op universiteiten en hogescholen.

Het team van The Learning Mindset heeft een toolkit ontwikkeld die ‘journaling’ (vorm van gestructureerde schriftelijke reflectie zoals in een dagboek) integreert in het onderwijs van Leiden University College (LUC). Met de toolkit leren studenten zelf sturing te geven aan hun leerproces door actief en gestructureerd te reflecteren. ‘TLM is bedoeld om studenten te helpen om leren aan de universiteit op dezelfde manier te benaderen als het beoefenen van hun favoriete sport of instrument: door actief uit te vogelen hoe het beter kan, veel te oefenen, feedback te krijgen en steeds weer nieuwe doelen te stellen. Ons doel is dat als studenten de universiteit verlaten ze de gewoonte hebben om op deze manier met leren om te gaan, met wat wij een ‘learning mindset’ noemen.’

Beeld: Melvin Tas/Frisse Focus

Wat betekent deze prijs voor het onderwijsteam van TLM?

Het TLM-project wordt geleid door Caroline Archambault en David Ehrhardt: ‘Wij, als team, geloven dat deze prijs ons al heel veel gegeven heeft. Het nominatieproces heeft ons gepusht om ons te focussen en echt tot de kern van onze vernieuwing te komen. Het heeft onze betrokkenheid getest en ons op een aantal momenten uitgeput. Maar het heeft ook onze passie voor het project en het opbouwen van ons team aangewakkerd. De prijs zelf geeft ons voornamelijk de tijd en ruimte om TLM in te richten en op te schalen op de manier zoals wij die voor ogen hebben. Het betekent ook veel voor LUC omdat het laat zien hoe bevorderlijk het college is voor innovatie; een plek waar studenten, docenten en onderwijsondersteunend personeel elkaar helpen om ideeën te ontwikkelen, ze uit te proberen en uit te zoeken wat werkt.’

Student-teamlid Daniela van den Brink: ‘Deze prijs laat zien dat men het daadwerkelijk belangrijk vindt om te zorgen dat leren meer voldoening en plezier oplevert en ons ook echt het zelfvertrouwen te geven om richting te geven aan onze eigen leerproces.’

Waarom denk je dat het project genomineerd is? Waardoor onderscheidde het zich van alle andere kandidaten? Wat zijn de sterke punten?

Archambault  en Ehrhardt: ‘Wij denken dat dat twee redenen is. Ten eerste, ons innovatieve proces. We zijn als onderwijsteam daadwerkelijk betrokken bij het creatieve proces. We staan allemaal met onze voeten in de klei als studenten, docenten, adviseurs, ontwerpers. We hebben goed om ons heen gekeken naar nieuwe ideeën en geëxperimenteerd om uit te vogelen wat wel en niet werkt. Ten tweede, onze op ‘journaling’ gebaseerde methode biedt een praktische manier om een ongrijpbare maar ontzettend belangrijke vaardigheid te trainen: leren hoe je beter kunt leren. Het kan door allerlei soorten studenten gebruikt worden, in elk willekeurig programma of discipline en op elk niveau. Docenten, adviseurs, onderwijsondersteuners kunnen ook heel makkelijk onze methode toepassen om studenten te helpen.’

Teamlid Esli Verheggen voegt hieraan toe: ‘Het sluit heel goed aan bij de ontwikkelingen binnen het onderwijs: meer bottom-up, gedecentraliseerd en gepersonaliseerd.’

Hoe ziet de toekomst van The Learning Mindset eruit? Zijn er, bijvoorbeeld, plannen om uit te breiden en kan het breed worden ingezet?

Archambault en Ehrhardt: ‘We hebben deze methode en vaardigheden binnen LUC ontwikkeld, maar kijken er ontzettend naar uit om het in nieuwe onderwijssettingen toe te passen. We zijn van plan om eerst te starten met verschillende onderdelen binnen de Universiteit Leiden (bijvoorbeeld andere faculteiten, student support systemen) maar verwachten dat we het uiteindelijk niet alleen in Leiden maar in heel Nederland kunnen inzetten.’

Teamlid Bing Tang: ‘Het was geweldig om deze samenwerking tussen LUC en het Centre for Innovation op te zetten en er zijn nog heel veel meer mogelijkheden om samen te werken binnen de universiteit.’ 

Het geld is bedoeld voor het vernieuwen of verbeteren van het hoger onderwijs. Hebben jullie al een idee wat jullie met de 800.000 euro willen gaan doen?

Archambault en Ehrhardt: ‘We willen het geld graag gebruiken op te schalen, waarmee we bedoelen dat we graag samen met nieuwe partners in nieuwe omgevingen nieuwe tools zouden willen ontwikkelen. We willen ons eigen innovatieve lab oprichten: een creatieve ruimte waarbinnen geïnteresseerde partners zich samen kunnen buigen over de vraag: hoe help je studenten om actief te leren en waar innovatieve methodes ontworpen, getest, geïmplementeerd en bestudeerd kunnen worden. Kortom, TLM heet iedereen die geïnteresseerd is om met ons samen te werken van harte welkom: aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen!’

TLM in het kort

Het doel van TLM uitgelegd door Caroline Archambault en David Ehrhardt: TLM is bedoeld om studenten te helpen om leren aan de universiteit op dezelfde manier te benaderen als dat ze hun favoriete sport of instrument bespelen: door actief uit te vogelen hoe het beter kan, veel te oefenen, feedback te krijgen en steeds weer nieuwe doelen te stellen. Ons doel is dat als studenten de universiteit verlaten ze de gewoonte hebben om op deze manier met leren om te gaan, met wat wij een ‘learning mindset’ noemen. Om studenten te helpen zich deze manier van leren eigen te maken, laten we ze een soort dagboek bij houden (journaling). We zijn dol op deze vorm van reflecterend schrijven omdat het studenten aanmoedigt om indrukken te verwerken, zelfreflectie toe te passen en bij te houden wat ze geleerd hebben. Maar niet alleen dat, journaling is ook een ontzettend handige gewoonte om te onthouden wat ze geleerd hebben en om, bijvoorbeeld, om te gaan met stress en andere problemen met de mentale gezondheid.

Hoe zorgen we dat studenten journaling gaan toepassen?

Samen met studenten, docenten en vele anderen hebben we journaling handleidingen (een soort van werkboeken) opgesteld en andere onderwijstools ontwikkeld. Ze zijn erg toegankelijk, makkelijk te volgen, leuk om te doen en aansprekend voor studenten en ze bevatten allerlei tips om over na te denken en opdrachten die ze kunnen uitvoeren. We hebben, bijvoorbeeld, een journaling handleiding die studenten helpt om de overstap naar het universiteitsleven te maken en een andere die hen helpt om aan hun dag te beginnen. We hebben handleidingen voor colleges waarmee studenten hun eigen doelen opstellen bij het maken van hun opdrachten. We hebben ook handleidingen gericht op het aanleren van specifieke vaardigheden (zoals spreken in het openbaar of samenwerken).

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.