Tom Roth in de media over Tinder voor orang-oetans

Tom Roth wil achterhalen hoe orang-oetanvrouwtjes een aantrekkelijke partner kiezen en zo een 'Tinder' voor orang-oetans ontwikkelen om te kunnen voorspellen of tussen twee apen wel of geen vonk zal overslaan. 'Aap Amos is heel populair, want hij heeft mooie haren en grote wangflappen', vertelt de Leidse gedragsbioloog Roth in het Jeugdjournaal. Samen met Mariska Kret schuift hij aan bij Khalid & Sophie.

BNN Vara Khalid & Sophie

Ouwehands Dierenpark geeft alle orang-oetans in het verblijf de mogelijkheid om voor een beeldscherm te gaan zitten en mannetjesapen te beoordelen. Vanwaar de neiging hiermee te experimenten?
Tinder voor orang-oetans (5 oktober 2022)

NOS Jeugdjournaal

In Apenheul zijn ze bezig met een bijzonder onderzoek: een online datingprogramma voor orang-oetans. Vrouwtjes orang-oetans zijn namelijk erg kieskeurigin het kiezen van een partner. En dat is een probleem, want het is belangrijk dat er veel nieuwe orang-oetan baby's geboren worden.
Orang-oetans daten online met elkaar (22 augustus 2022)

NOS Radio 1 Journaal

Vrouwelijke orang-oetans zijn kieskeurig bij het vinden van een partner. Omdat vrouwelijke orang-oetans in gevangschap vaak leven met maar één mannelijke orang-oetan is het vinden van een partner erg lastig, en zo ook het veiligstellen van het voortbestaan van de soort. Tom Roth, gedragsbioloog, doet onderzoek naar deze kieskeurigheid en probeert een soort 'Tinder' te ontwikkelen om het matchen van orang-oetans te vergemakkelijken. Luister het fragment, van 02:54:30 tot 02:58:15:
NOS Radio 1 Journaal (22 augustus 2022)

NRC

Het koppelen van twee orang-oetans is niet eenvoudig. "Niet elk mannetje valt zo in de smaak", zegt Roth. Bij orang-oetans verlopen fokprogramma’s daardoor soms behoorlijk traag. Om die reden doet Roth, als promovendus bij Apenheul en de Universiteit Leiden, onderzoek naar ‘Tinder’ voor orang-oetans.
Tom Roth onderzoekt of je orang-oetans kunt leren tinderen (21 augustus 2022).

De CoPAN labgroep is onderdeel van het Leiden University LIBC en het Instituut voor Psychologie, de Cognitieve Psychologie Unit, en is verbonden aan het Cognition Behavior and Evolution Network CBEN. Wij bestuderen uitingen van emotie en hun invloed op sociale besluitvorming bij verschillende diersoorten.