Collegecolumn: Samen besparen op energie

De stijging van de energiekosten kan niemand zijn ontgaan. Het nieuws van de afgelopen maanden wordt hierdoor gedomineerd. Ook als universiteit staan we voor een grote uitdaging nu de energiekosten stijgen. We zullen de komende maanden met z’n allen een steentje moeten bijdragen, ook met het oog op de klimaatcrisis die we willen helpen oplossen.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Martijn Ridderbos.

Via ons duurzaamheidsprogramma zijn we al een tijd flink bezig ons energieverbruik te verlagen. Zo plaatsen we steeds meer zonnepanelen, isoleren we gebouwen en gebruiken we warmte-koudeopslag en LED-verlichting. In onze begroting voor het komende jaar hadden we rekening gehouden met een substantiële stijging van de energiekosten. Maar daar moet nu nog meer geld bij. Onze duurzaamheidsambitie en de extra middelen zullen waarschijnlijk niet voldoende zijn om de stijging van de energiekosten op te kunnen vangen.

Grootverbruikers

Om extra energie te besparen, kijken we naar een aantal grootverbruikers. Dat zijn bijvoorbeeld het Gorlaeusgebouw en het Sylviuslaboratorium, vanwege het onderzoek dat hier wordt gedaan. Met de gebruikers van deze gebouwen overleggen we of er verstandiger met energie kan worden omgegaan. Waarbij het natuurlijk niet de bedoeling is dat het ten koste gaat van onderzoek. We gaan met gebruikers op zoek naar kansrijke oplossingen.

De universiteit gebruikt jaarlijks evenveel gas als 3000 huishoudens.

Iets wat iedereen zal merken, is dat we de thermostaat in onze gebouwen 2 graden lager hebben gezet. De universiteit gebruikt jaarlijks evenveel gas als 3.000 huishoudens. Door de thermostaat 2 graden lager te zetten besparen we 5 tot 10 procent op het aardgas, het energiegebruik van 150 à 300 huishoudens dus. Ook kijken we of de verwarming in gebouwen ’s nachts uit kan. Normaal gesproken staat die aan in de winter, zodat we in de ochtend niet heel hard hoeven te verwarmen. In de Monitor-Energietransitie van Universiteit Leiden kan je zien hoe het energiegebruik in jouw gebouw is.

Warme trui

Een warme trui aantrekken naar kantoor zal komende winter af en toe nodig zijn. Het allerbelangrijkste is om wat je thuis doet ook op je werk te doen. Doe de lichten uit als je niet in een kamer bent, zet een vaatwasser pas aan als deze helemaal vol is, denk na over energiebesparende maatregelen en praat hierover met jouw collega’s en leidinggevende. Het levert namelijk veel geld op als we maximaal energie besparen. Daarmee kunnen we het geld inzetten voor ons onderzoek en onderwijs en verdwijnt het niet naar de energiebedrijven. En we dragen bij aan een schoner milieu.

Schouders eronder

Ik hoop dat iedereen zich ervan bewust wordt dat hij of zij kan bijdragen aan energiebesparing. Als je creatieve oplossingen hebt hoe we ons energieverbruik kunnen verminderen, zijn ze zeer welkom. Laten we er met zijn allen de schouders onder zetten.

Deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.