Bericht van het college naar aanleiding van de schietpartijen in Rotterdam

Ook wij zijn diep geraakt door de gebeurtenissen die donderdag plaats hebben gevonden in Rotterdam. Onze collega’s van het Erasmus Medisch Centrum en de Erasmus Universiteit hebben immers een gewaardeerde collega verloren, en zijn betrokken geweest bij een zeer heftig incident. Dit zal ongetwijfeld diepe sporen nalaten. De getuigen van dit drama, en alle andere medewerkers en studenten van de Rotterdamse universiteit blijven achter met gevoelens van angst, ongeloof en onveiligheid. Vanzelfsprekend leven wij intens met hen mee.

Maar ook voor de rest van de Nederlandse academische gemeenschap is dit natuurlijk een tragische gebeurtenis. De Universiteit Leiden is nauw verbonden met de Erasmus Universiteit en het Erasmus Medisch Centrum (EMC). Leidse studenten en medewerkers komen in het kader hiervan regelmatig in het EMC en op de Rotterdamse campussen Woudenstein en Hoboken. Gisteren waren er ten tijde van het drama meerdere studenten van ons aanwezig op het EMC. Met hen is ondertussen contact geweest, zij hebben hulp aangeboden gekregen. Hierdoor komt zo’n drama natuurlijk ook voor onze gemeenschap erg dichtbij.

Wij kunnen ons voorstellen dat hetgeen in Rotterdam gebeurd is ook onze medewerkers en studenten raakt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor onszelf. Mochten mensen de behoefte hebben om over de gebeurtenissen te praten, dan kunnen medewerkers dit met hun leidinggevende bespreken. Studenten kunnen terecht bij onze studentenpyschologen. Zowel medewerkers als studenten kunnen ook contact opnement met SlachtofferhulpDaarnaast is het altijd goed om hier met elkaar over te praten en steun bij elkaar te zoeken. Samen staan we immers altijd sterker.

De vlaggen op het Academiegebouw en de universiteitsbibliotheek hangen vrijdag halfstok.

Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos,
College van bestuur