Rob van Nieuwpoort nieuwe hoogleraar Efficient Computing en eScience

Rob van Nieuwpoort is per 1 oktober de nieuwe professor Efficient Computing en eScience bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). Van Nieuwpoort brengt een schat aan expertise met zich mee: hij is expert op het gebied van eScience, high performace computing en geavanceerde algoritmen.

Rob van Nieuwpoort was jarenlang directeur Technologie bij het prestigieuze Netherlands eScience Center. Hij zette daar interdisciplinaire onderzoeksinitiatieven op, die zware eisen stellen aan digitale technologie. Daarnaast was hij hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

eScience: digitale techniek in onderzoek

Bij het LIACS wordt Van Nieuwpoort lid van de Systems & security-groep. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresse is eScience. Dit bevordert het gebruik van digitale technologie in onderzoek. Het brengt IT-technologie, datawetenschap, computerwetenschap, e-infrastructuur en data- en rekenintensief onderzoek in alle disciplines samen, van natuurkunde tot de geesteswetenschappen. Daarnaast houdt Van Nieuwpoort zich bezig met high-performance computing en de ontwikkeling van geavanceerde algoritmen. Zijn werk op het gebied van zogeheten ‘accelerators’ (zoals het gebruik van grafische kaarten voor dataverwerking) was een gamechanger voor rekenefficiëntie van computers.

Rob van Nieuwpoort

Green computing en supercomputers

Green computing, een steeds belangrijker onderdeel van modern computergebruik, is een ander aspect van Van Nieuwpoort’s onderzoek. Zijn werk op dit gebied weerspiegelt zijn toewijding aan duurzaamheid, met als doel de impact van computertechnologie op het milieu te minimaliseren.
Ook ontwikkelt hij betere manieren om te programmeren voor superkrachtige computers, zodat ze eenvoudiger in gebruik zijn en effectiever worden. Ook daarin is energiebesparing erg belangrijk want het gebruik van energiezuinige software verhoogt de gevoeligheid van de instrumenten in grote wetenschappelijke projecten zoals bijvoorbeeld de Square Kilometre Array (SKA) telescoop.

Onderzoek en onderwijs

Van Nieuwpoort is enorm blij met zijn benoeming: ’Na tien jaar directeur technologie te zijn geweest bij het Netherlands eScience Center kijk ik er enorm naar uit om me weer meer te richten op fundamenteel onderzoek en tegelijkertijd mijn ervaring te delen met een nieuwe generatie onderzoekers en studenten.’ Van Nieuwpoort wil daarnaast graag de impact van informaticaonderzoek op andere disciplines vergroten én vindt dat wetenschappers ook een scherp oog moeten hebben voor het maatschappelijk belang van hun onderzoek. ‘In mijn geval betekent dat onder andere dat ik de duurzaamheid van digitale technologie naar een hoger niveau wil tillen.’