Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Rechtsgeleerdheid

Hoe beslis je over de toekomst van een uit huis geplaatst kind?

Wanneer een kind uit huis geplaatst wordt, is het uitgangspunt altijd dat het kind weer terug naar huis kan. Er zijn echter nog veel vragen over hoe dit proces – perspectiefbepaling – eruit zou moeten zien. Een nieuw onderzoek moet inzichten bieden.

Hoogleraren Anouk Goemans, Mariëlle Bruning en Lenneke Alink  hebben een subsidie van circa €250.000 ontvangen voor het nieuwe onderzoeksproject naar perspectiefbepaling bij uithuisgeplaatste kinderen. De subsidie is toegekend door BREN ZH, een netwerk van jeugdzorgprofessionals.

Gedwongen uithuisplaatsingen

Jaarlijks worden in Nederland bijna tienduizend kinderen gedwongen uit huis geplaatst door instanties. In zulke situaties is het doel altijd om kinderen terug naar huis te laten keren, mits dat veilig en haalbaar is. De vraag waar een kind het beste kan opgroeien – thuis of ergens anders – staat centraal in het proces van perspectiefbepaling. Dit proces is vaak emotioneel zwaar en onzeker voor kinderen, ouders én professionals. Ondanks de grote impact van een uithuisplaatsing is er nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe dit proces eruit zou moeten zien.

Het onderzoek

Het project bestaat uit drie deelstudies:

  1. Ervaringsdeskundigen delen hun inzichten over perspectiefbepaling.
  2. Een literatuuronderzoek brengt bestaande kennis en methoden in kaart.
  3. Interviews met professionals van gecertificeerde instellingen, de Raad voor de Kinderbescherming en jeugdzorgaanbieders om inzicht te krijgen in de huidige praktijk.

De resultaten zullen bijdragen aan de professionalisering van betrokken professionals in de jeugdzorg. Daarnaast vormen ze de basis voor de ontwikkeling van een nieuwe werkwijze voor perspectiefbepaling.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.