StudentinzetopSchool bewezen effectief
Resultaten uit driejarig effectonderzoek laten zien dat StudentinzetopSchool leerprestaties significant verbetert, werkdruk kan verlagen én studenten een beter beeld van het leraarschap geeft.
Onderzoek
De bevindingen zijn gebaseerd op een Randomized Controlled Trial (RCT) op 18 scholen onder in 1.777 leerlingen. De belangrijkste resultaten van deze effectstudie zijn:
- Leerlingen behaalden gemiddeld 0,21 punt hogere cijfers dan de controlegroep - een significant effect in een relatief korte tijd.
- Docenten rapporteren een daling in ervaren werkdruk.
- Effectiviteit lijkt samen te hangen met heldere taakafspraken, een goede vakinhoudelijke match en didactische basisvaardigheden bij studenten.
- Een waardevolle bijvangst is dat studenten aangeven dat zij een beter beeld kregen van het beroep van docent.
Interventie
StudentinzetopSchool is een landelijk not-for-profit platform van universiteiten, die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het funderend onderwijs. Alle studenten die ingezet worden, krijgen een training en begeleiding vanuit een lerarenopleiding. In het onderzoek is studentinzet als interventie ingezet in het voortgezet onderwijs, waarbij de student werkzaamheden verrichtte waar de docent op dat moment behoefte aan had. Dit kon een-op-een begeleiding van leerlingen zijn, of ondersteuning in de klas, maar ook het ontwikkelen van lesmateriaal, surveilleren of nakijken.
Lustrumsymposium
Tijdens het lustrumsymposium van StudentinzetopSchool is op feestelijke wijze het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport overhandigd aan Robbert Dijkgraaf. Met vertegenwoordigers van o.a. scholen, onderwijsregio's, lerarenopleidingen, Techkwadraatregio's, NWO en uiteraard studenten werd gesproken over manieren om meer scholen te laten profiteren van de aanwezigheid van studenten in scholen.
-
Marjolein Muskens van KBA Nijmegen biedt Robbert Dijkgraaf de eerste versie van het rapport aan, geflankeerd door de projectleiders van het interventieteam: Hanny Gijsman (ICLON) en Ralph Meulenbroeks (Universiteit Utrecht). -
Het onderwijs wordt vaak vergeten als sector voor wetenschappelijk onderzoek, aldus Robbert Dijkgraaf. Dit onderzoek draagt bij aan het verder betrekken van het onderwijs bij wetenschap. -
Safiyah Prins, studente International Studies aan de Universiteit Leiden, vertelt over haar ervaringen in het onderwijs: studenten kunnen naast het begeleiden van leerlingen ook een waardevolle rol spelen in de onderwijsorganisatie als ondersteuner. -
De Twentse student Edwin Kanis ontving uit handen van Pieter Duisenberg en Isabel Arends de prijs voor Onderwijstalent van het jaar 2025. Pieter was in 2020 bij de start van StudentinzetopSchool betrokken als voorzitter van UNL en Isabel nam plaats in de jury van deze verkiezing vanuit haar rol als voorzitter van de Raad van Advies van StudentinzetopSchool.
Het onderzoek naar StudentinzetopSchool is gefinancierd vanuit het NRO-programma Effectmeting kansrijke interventies in het po en vo als onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs. Het onderzoek werd uitgevoerd door KBA Nijmegen, de Radboud Universiteit & Expertisecentrum Nederlands. De Universiteit Leiden was penvoerder van het interventieteam, waarin ook de Universiteit Utrecht, VU, UvA, Universiteit Twente en de Radboud Universiteit participeerden. De Universiteit Leiden zet studenten in via het ICLON onder de naam PAL Leiden, in het kader van de universiteitsbrede aanpak lerarentekort.