Nieuws

Voor achtergrondinformatie, nice-to-know zaken, uitleggende of toelichtende teksten kan een nieuwsbericht worden aangemaakt.

Nieuwsberichten zijn te vinden onder Gedeelde content (nl) > Nieuws, of Gedeelde content (en) > News. Nieuwsberichten moeten in de juiste submap terechtkomen: hou de datum aan van publicatie van het nieuwsbericht! Als je in februari een nieuwsbericht aanmaakt over een recente gebeurenis, zet dan het bericht in Nieuws > 2019 > 02.

In de media

Met ‘In de media’-berichten maken we zichtbaar dat wetenschappers van de Universiteit Leiden regelmatig verschijnen in o.m. krantenartikelen en op radio en tv. In de praktijk worden er in het verleden echter zo veel van deze berichten gemaakt, dat andere nieuwsberichten soms dreigden ‘onder te sneeuwen’. Daarom is in overleg met de facultaire hoofdredacteuren besloten om in het nieuwsoverzicht (https://www.universiteitleiden.nl/nieuws) voortaan alleen ons ‘eigen’ nieuws te tonen. De ‘In de media’-berichten zijn nu te vinden op een aparte overzichtspagina (https://www.universiteitleiden.nl/in-de-media).

Als redacteur kun je op dezelfde manier blijven werken. Beide soorten berichten maak je aan in de map ‘Nieuws’ in het CMS, in het bestaande documenttype. De categorie die je daarbij aanvinkt bepaalt of het bericht een ‘In de media’-bericht wordt of een regulier nieuwsbericht. Het enige aandachtspunt hierbij is: combineer de categorie ‘In de media’ niet met een van de andere nieuwscategorieën.

Op automatische nieuwsblokjes op organisatiepagina’s en profielpagina’s van wetenschappers kun je door het aanvinken van de gewenste categorieën eventueel een gecombineerd lijstje tonen van ‘In de media’-berichten en andere nieuwsberichten, of juist aparte lijstjes ‘Nieuws’ en ‘In de media’ maken.

Contentblokken

Zie de aside van deze pagina voor de beschikbare contentblokken in het contentvlak en in de aside.

E-mailadres webredactie

Bij "Email link" kan het e-mailadres worden ingevuld van de webredactie die de betreffende pagina onderhoudt. De bezoeker kan zo rechtstreeks contact opnemen met de redactie, bijv. om een fout op een webpagina door te geven.
Ingevulde e-mailadressen worden toegevoegd aan een waardenlijst, zodat deze een volgende keer uit de lijst kunnen worden gekozen.
Het label is optioneel in te vullen.

Alleen de 1000 meest actuele berichten zijn door te bladeren via de nieuwsoverzichtspagina. Oudere berichten zijn alleen te zien via de zoekfunctie of via links op andere pagina’s.

Nieuws handleiding

Download hier de uitgebreide nieuws handleiding!

Handleiding_Hippo_Nieuws.pdf