Congres/symposium

Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311ES Leiden

De Universiteit Leiden organiseert een tweedaagse conferentie getiteld 'Criminalisation and its Limits: Revisiting Public Goods and Legal Interests in Domestic and Transnational Criminal Law', met de intentie om ruimte te bieden aan wetenschappers en professionals uit het strafrecht om gedachten, ideeën en ervaringen over deze onderwerpen uit te wisselen.

Het doel van de conferentie is de betekenis en definitie van publieke goederen en wettelijke belangen (Rechtsgüter) in het strafrecht te verduidelijken, en de verbanden tussen deze twee concepten en - onder andere - hun relatie tot de schadetheorie (bv. Mill, Feinberg) te onderzoeken. Hoewel beide concepten uitgaan van de premisse dat de samenleving moet overwegen bepaalde goederen of belangen door middel van het strafrecht te beschermen, lijken zij te verschillen in de vraag of deze goederen van individuele of collectieve aard moeten zijn. Gezien hun cruciale rol bij het opleggen van specifieke normatieve perspectieven inzake strafrecht, is het noodzakelijk ons begrip van de hedendaagse betekenis van publieke goederen en juridische belangen te verbeteren, om zo de juiste reikwijdte van het strafrecht kritisch te kunnen analyseren en afbakenen.

Het thema van de conferentie zal vanuit drie invalshoeken - nationaal strafrecht, EU-strafrecht en internationaal strafrecht - onder de loep worden genomen, zowel vanuit een algemeen perspectief als in relatie tot specifieke misdaadgebieden, in zowel plenaire sessies als parallelle discussiegroepen.

Meer informatie

Meer informatie over het programma en de kosten voor deelname aan de conferentie (in het Engels).