Tanja Masson Zwaan: 'We moeten erfgoed op de maan beschermen, zoals de voetstappen van Neil Armstrong’

De ruimte wordt steeds voller door de lancering van satellieten en toeristen. Maar sinds 1979 zijn er geen bindende internationale afspraken gemaakt. Dat is problematisch, waarschuwt ruimtejurist Tanja Masson-Zwaan. ‘Iedereen komt voor zijn eigen belang op.’

Tanja Masson-Zwaan

Sinds de space race tijdens de Koude Oorlog is er behoorlijk wat veranderd in het ruimtelandschap. De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie hebben allang de maan en de sterren niet meer voor zich alleen. Inmiddels zijn er honderden landen en bedrijven die satellieten lanceren, maanmissies organiseren of toeristen rondjes om de aarde laten vliegen.

‘Niemand had een halve eeuw geleden voorzien dat we zo ontzettend veel satellieten zouden gaan lanceren’, zegt universitair docent Tanja Masson-Zwaan tegen de Mare. Masson-Zwaan promoveert op 9 februari op onderzoek naar de gebreken van het ruimterecht.

Meer lezen?

Lees het hele artikel in de Mare.