In memoriam: Gabry Vanderveen

16 januari 2023

Met ongeloof en verdriet hebben wij kennisgenomen van het plotselinge overlijden van onze voormalige collega Gabry Vanderveen. Gabry overleed op 10 januari op 48-jarige leeftijd.

Gabry was op het moment van haar overlijden als universitair hoofddocent Criminologie verbonden aan het departement Law, Society & Crime van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerder promoveerde zij aan diezelfde universiteit op het proefschrift ‘Interpreting Fear, Crime, Risk and Unsafety. Conceptualisation and Measurement’.

Van 2002 tot 2014 was Gabry als universitair docent Criminologie verbonden aan het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden. In die tijd heeft zij zich met hart en ziel ingezet voor het Leidse criminologische onderwijs en onderzoek, waarbij zij zich onderscheidde door haar enthousiasme, bevlogenheid en vernieuwingsdrang. In het bijzonder ging haar wetenschappelijke belangstelling uit naar het gebruik van visuele data en methoden binnen het criminologisch onderzoek. Gabry heeft gedurende haar Leidse tijd en daarna velen van ons voor haar ingenomen met haar warme en liefdevolle aandacht voor haar omgeving. Wij zullen haar missen.

Wij wensen de familie en vrienden van Gabry en haar Rotterdamse collegae veel sterkte met dit plotselinge en immense verlies.