Tip: Laat je haren wapperen en bespaar energie met de ventilator

22 augustus 2023

Wist je dat een ventilator veel minder stroom verbruikt dan een airco? Wel twintig keer zo weinig! Bovendien is de klimaatimpact van een ventilator veel lager, omdat het geen koudemiddel bevat. De airco verkoelt wel lekker binnen, maar verwarmt het vervolgens weer buiten. De luchtstroom van een ventilator zorgt ook voor verkoeling, zonder de lucht kouder te maken.

Goede redenen dus om te kiezen voor een ventilator en niet voor een mobiele airco, als je in een gebouw zit zonder centraal aangestuurde airco.

Medewerker Anneke Vermeulen, werkzaam in de oude Universiteitsbibliotheek, is blij te weten dat de ventilatoren zo weinig milieu-impact hebben. "Vroeger baalde ik dat we hier geen airco hadden, maar nu ik weet dat ze energie verslinden, pak ik met liefde de ventilator."

Ga jij ook slim om met energie?

Universiteit Leiden doet er alles aan om zo veel mogelijk energie te besparen. Op de medewerkerswebsite vind je meer informatie over de lopende energiecampagne en handige bespaartips. Kom jij graag in contact met collega’s die zich inzetten voor een duurzame universiteit? Word dan lid van de Teams-omgeving van het duurzaamheidsnetwerk.