Onderwijs, Organisatie

Het nieuwe Kernvisie-curriculum is er!

30 november 2023

Onderwijs dat maatschappelijke uitdagingen in het curriculum verankert. Minoren die aansluiten bij het unieke profiel van de Leidse Rechtenfaculteit. Ruimte voor studenten om op een persoonlijke manier af te studeren, in aansluiting bij hun interesses en vervolgstudie.

Het nieuwe Kernvisie-curriculum voor de Bachelor Rechtsgeleerdheid is er. De afgelopen maanden is er door de wetenschappelijk directeuren, de taskforce-voorzitter Kernvisie en de vice-decaan onderwijs hard gewerkt om te komen tot een nieuw ontwerp van het curriculum. Het faculteitsbestuur heeft dit ontwerp overgenomen en begin deze week is het enthousiast ontvangen door de faculteitsraad. We zijn heel blij het nu faculteitsbreed te kunnen delen.

In het ontwerp wordt het 10 EC-vraagstuk opgelost, vernieuwing in het curriculum gebracht en de impact van de verandering zo evenwichtig mogelijk verdeeld – waarbij uiteraard alsnog moeilijke keuzes gemaakt moesten worden. Het resultaat is een curriculum dat studenten voorziet van een stevige positiefrechtelijke basis, interdisciplinair bewustzijn en de vaardigheden om zichzelf te blijven ontwikkelen. Elke student gaat in de bachelor bovendien aan de slag met maatschappelijke uitdagingen in de nieuwe vakken Conflictoplossing en Technologie. Daarnaast kunnen studenten een route kiezen die past bij hun interesses en ambities: in de verschillende varianten van de nieuwe vakken Conflictoplossing en Technologie, in de 30 EC-keuzeruimte en in de manier waarop je wil afstuderen. Het nieuwe curriculum wordt vanaf september 2025 gefaseerd ingevoerd.

Overzicht nieuw curriculum Bachelor Rechtsgeleerdheid

Het nieuwe ontwerp en de bijbehorende overwegingen worden in detail beschreven in dit document. Schroom niet om bij vragen contact op te nemen met het team van de Kernvisie via kernvisie@law.leidenuniv.nl of kom naar de volgende Kernvisie-inlooplunch op maandag 4 december om 12.00 uur in zaal A0.08. We zien ernaar uit samen verder te werken aan onze juridische bachelor van de toekomst!