Twee Leidse hoogleraren gekozen als KNAW-leden

De Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft 18 nieuwe leden gekozen, waaronder de Leidse hoogleraren Andrew Webb en Jos Raaijmakers. Dat maakte de KNAW 25 april bekend.

Leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines. Zij worden gekozen op grond van hoogwaardige wetenschappelijke prestaties.

Andrew Webb

Andrew Webb is hoogleraar radiologie aan de Universiteit Leiden en oprichter-directeur van het Gorter MRI Centrum van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Webb is een expert in MRI, een medische onderzoekstechniek die krachtige magnetische velden en radiogolven gebruikt om in het lichaam te kijken. Hij heeft technieken ontwikkeld om de beeldkwaliteit te verbeteren en de informatie-inhoud te maximaliseren.

Zijn specifieke onderzoeksgebied is om de impact van deze technologie te vergroten door eenvoudigere, duurzamere en slimmere MRI-machines te ontwikkelen, die ook toegankelijk zijn in ontwikkelingslanden of kunnen worden gebruikt in kleine zorginstellingen. Met een open science-benadering ontwikkelt hij geheel nieuwe MRI-machines, die gebruikmaken van krachtige kleine permanente magneten in plaats van traditionele supergeleidende magneten. Een eerste versie van dit MRI-apparaat werd ter plaatse in Oeganda gebouwd, en er zijn plannen om er nog veel meer in andere lage- en middeninkomenslanden te bouwen.

Jos Raaijmakers

Jos Raaijmakers, hoofd van de afdeling microbiële ecologie bij het NIOO-KNAW en hoogleraar microbiële interacties & diversiteit aan de Universiteit Leiden, is een pionier op het gebied van het plantenmicrobioom. Diverse micro-organismen die op en in plantenweefsel leven, kunnen hun gastheerplant helpen in de strijd tegen ziekteverwekkende schimmels en parasieten. Om inzicht te krijgen in deze complexe interacties past Raaijmakers nieuwe sequencing-technologieën toe en ontwikkelt hij innovatieve strategieën om het overmatig gebruik van bestrijdingsmiddelen te reduceren. Zo draagt Raaijmakers’ onderzoek bij aan de ontwikkeling van duurzame voedselproductie en een meer circulaire maatschappij.

Lidmaatschap voor het leven

De KNAW telt ongeveer 600 leden. Een lidmaatschap is voor het leven. Op maandag 30 oktober worden de nieuwe leden geïnstalleerd.