Wil jij je interdisciplinaire samenwerking verbeteren? Dit symposium geeft praktische tips

Op donderdag 1 februari vindt het symposium ‘Interdisciplinaire samenwerking: hoe bevorderen we verbindingen?’ plaats. Het evenement blikt terug op geleerde lessen, maar kijkt ook vooruit. Dé bijeenkomst voor elke Leidse onderzoeker die interdisciplinair werkt of wil gaan werken.

Praktische tips opdoen en heldere vervolgstappen formuleren rondom het opzetten van interdisciplinaire samenwerking; dat is het doel van het symposium (voertaal Engels). De Universiteit Leiden heeft, onder meer dankzij de opzet van negen stimuleringsprogramma’s en het uitschrijven van een Kiem-beurs voor interdisciplinaire initiatieven, een flinke impuls gegeven aan interdisciplinaire samenwerking tussen Leidse onderzoekers. Van de ervaring die is opgedaan in deze projecten, kunnen we leren. Ook kijken we naar de toekomst en naar externe kennis die is opgedaan over interdisciplinair werken. Waarom zou je moeten komen? We pakken drie hoogtepunten uit het programma:

De toekomst: doelen en uitvoering van het Kiem-Groei-Bloei-traject

Sicco de Knecht, hoofd Onderzoeksbeleid, praat ons bij over het Kiem-Groei-Bloei-traject. Met deze centrale subsidies wil de universiteit de nodige stappen maken om interdisciplinair onderzoek en onderwijs te verankeren in onze academische cultuur.

Leren van eerdere ervaringen

Sinds 2020 zijn negen interdisciplinaire onderzoeksprogramma’s actief. Wat hebben ze in de afgelopen jaren geleerd als het aankomt op opzetten van interdisciplinair onderzoek? Profiteer van de kennis van Jan Aart Scholte (interdisciplinair onderzoeksprogramma Global Transformations and Governance Challenges) en Marieke Liem (interdisciplinair onderzoeksprogramma Sociale Veerkracht en Veiligheid).

Leren van anderen

Hoe ver zijn andere universiteiten met het vormgeven van interdisciplinaire samenwerking? Hoe geven ze hier invulling aan en welke uitdagingen geeft dit? Roosmarijn van Woerden (Universiteit Utrecht) vertelt over haar promotieonderzoek naar interdisciplinair werken.

Volledig programma en aanmelding

Wanneer: donderdag 1 februari 2024, 14:45 - 17:00 uur