'Als een doof kind ineens hoort en leert praten, heeft dat ook voor de omgeving een enorme impact'

Meer dan 800.000 mensen in Nederland zijn slechthorend. Zij hebben zoveel last van gehoorverlies dat het hen beperkt in het dagelijks leven. Hoogleraar Johan Frijns behandelt mensen met gehoorverlies, doet onderzoek naar hoorimplantaten en deelt graag zijn kennis over elektrische stimulatie van het zenuwstelsel.

Johan Frijns

Johan Frijns is hoogleraar Otologie en Fysica van het Gehoor in de afdeling KNO-heelkunde aan het LUMC. Hij is hoofd van het Centrum voor Audiologie en Hoorimplantaten Leiden (CAHIL) en van het Cochlear Implant Rehabilitation Centre Leiden (CIRCLE). Sinds kort is hij benoemd tot Medical Delta hoogleraar met een aanstelling aan de faculteit EWI van de TU Delft.

Kun je kort vertellen wat jouw expertise is?

'Als oorchirurg en hoofd van het LUMC expertisecentrum voor zeldzame oorziekten, behandel ik mensen met gehoorverlies. Naast mijn chirurgische werk onderzoek ik als KNO-arts en natuurkundig ingenieur hoorimplantaten die de gehoorzenuw of de hersenstam elektrisch stimuleren.

Op dit moment kunnen veel doven en ernstig slechthorenden gebruikmaken van elektrische binnenoorprothesen, ook wel cochleaire implantaten of CI’s genoemd. Met deze implantaten kunnen zij geluiden en spraak herkennen. Volwassenen zijn hierdoor beter in staat met de buitenwereld te communiceren. Bij kinderen kunnen de CI’s de ontwikkeling van gesproken taal mogelijk maken. Zij kunnen na een behandeling vaak ook regulier onderwijs volgen. Dat maakt een groot verschil voor iemand.'

Je bent benoemd tot Medical Delta hoogleraar. Wat betekent dat voor jou?

'Voor mij betekent het dat ik terugga naar mijn roots. Bijna veertig jaar geleden ben ik als natuurkundige afgestudeerd aan de TU Delft. Ik heb daarna altijd contact gehouden en afstudeerders in Delft begeleid. Zo ben ik ook betrokken geraakt bij de opleidingen Klinische Technologie en Technical Medicine. ‘Want jij bent de belichaming van technische geneeskunde’ zei mijn decaan aan het LUMC daarover. Nu is dit ook in een formele vorm vastgelegd en dat vind ik erg leuk.

Ik weet niet of er nu veel gaat veranderen. Ik werk al veel samen met de afdeling Bioelectronics van Wouter Serdijn in Delft. Er lopen meerdere projecten en we hebben nieuwe plannen gemaakt. Samen met hem zit ik in NeurotechNL, een initiatief vanuit de KNAW. Dat leidde tot grote projecten waar we elkaar regelmatig tegenkomen. Wat ik hoop dat Medical Delta mij brengt, is dat ik nu makkelijker te vinden ben en makkelijker anderen kan bereiken.'

Introductie Medical Delta hoogleraar Johan Frijns

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Het volledige interview is te lezen op de website van Medical Delta.