Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Rechtsgeleerdheid

Inclusief leiderschap voorbij polarisatie

Polarisatie is alomtegenwoordig. Op de werkvloer, in teams en zelfs in de top van organisaties. Gesprekken verharden, emoties lopen hoog op en samenwerking stokt. De verbinding verdwijnt door het wij-zij denken. Hoe houd je als leider ruimte voor dialoog wanneer spanningen toenemen?

Een leergang die perspectief biedt

De Verdiepingsleergang 'Inclusief Leiderschap voor Depolarisatie', biedt leiders concrete handvatten om met die spanning om te gaan. Het is een verdieping op de basisleergang Diversiteit en Inclusie, al jaren een hooggewaardeerde opleiding bij professionals uit allerlei vakgebieden. Onder leiding van dr. Kate Kirk onderzoeken deelnemers de mechanismen achter polarisatie en leren zij hoe je vanuit inclusie en verbinding tot constructieve samenwerking komt.

De sleutel tot verandering

 

'Het gaat erom dat we onder de oppervlakte durven kijken, wat zit erachter?'

‘Steeds vaker merken we dat polarisatie het werk van onze deelnemers direct verstoort,’ zegt Kirk. ‘Teams komen tegenover elkaar te staan, debatten verharden. Inclusieve leiders vragen om flexibiliteit, een open geest en een open hart. Het gaat erom dat we onder de oppervlakte durven kijken: wat zit er achter emoties, belangen of gevoelens van bedreiging? Dáár ligt de sleutel tot verandering.’

Unieke aanpak

Wat deze leergang bijzonder maakt, is de transdisciplinaire benadering. Antropologie, politicologie, informatica en psychologie komen samen om polarisatie vanuit verschillende invalshoeken te belichten. Die wetenschappelijke inzichten worden meteen verbonden met praktijkvoorbeelden en casussen die deelnemers zelf aandragen. Zo ontstaat een brug tussen theorie en praktijk die direct toepasbaar is.

Leren in een veilige omgeving

Deelnemers leren niet alleen van docenten, maar ook van elkaar. ‘We creëren een 'community' om te leren: samenwerken, zelfreflectie en veiligheid staan centraal,’ legt Kirk uit. ‘Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om het durven delen, fouten maken en het niet weten. Juist daar ontstaat een leeromgeving waarin deelnemers echt kunnen groeien.’

Van theorie naar praktijk

Om theorie naar de praktijk te brengen, werken deelnemers met professionele acteurs in realistische scenario’s. Het programma bestaat uit twee intensieve dagen, gevolgd door zes weken waarin reflectie en toepassing centraal staan. Tijdens de afsluitende terugkomdag presenteren deelnemers hun inzichten en ervaringen in een vorm naar keuze. Dat kan een presentatie zijn, maar het kan ook worden ingevuld op een creatieve manier, zoals via een gedicht of een lied.

Concreet resultaat

Na afloop beschikken leiders over concrete strategieën om polarisatie te herkennen en om te buigen. Ze leren beter luisteren, eigen emoties en posities te herkennen en afstand te nemen waar nodig. Zo ontstaat ruimte voor constructieve dialoog, zelfs op gevoelige thema’s.

Academische verdieping

Met bijdragen van onder anderen dr. Cynthia Liem (TU Delft) over de rol van sociale media en AI, en prof. Marieke van den Brink (Radboud Universiteit) over omgaan met weerstand in organisaties, krijgt de leergang bovendien een stevige academische basis.

‘De wetenschap is geen waarheid op zichzelf, maar een gesprek,’ benadrukt Kirk. ‘Polarisatie los je niet op met regels of alleen met kennis. Het vraagt ook om het in de praktijk brengen; het doorleven is niet iets wat alleen in het hoofd plaatsvindt, het gaat ook om het hart. Pas dan kom je tot duurzame verandering.’

Wil je inclusie niet alleen uitdragen, maar ook duurzaam verankeren in jouw leiderschap? Ontvang praktische, wetenschappelijk onderbouwde handvatten om richting te geven aan een diverse en inclusieve werkomgeving.

Meer informatie & inschrijven
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.