Kwaliteitszorg in onderwijs
Het continu verbeteren van onderwijs vraagt om scherp inzicht in kwaliteit en resultaten. Je vindt hier meer informatie over de instrumenten en commissies die helpen de onderwijskwaliteit te borgen, en de antwoorden op vragen als: Welke stuurinformatie biedt het onderwijsdashboard? Wat is de exacte rol van de opleidingscommissie? En hoe verloopt het proces van visitatie en accreditatie?
Onderwijsevaluatie (Interne kwaliteitszorg)
Onderwijsevaluatie is een essentieel instrument om de kwaliteit van het onderwijs inzichtelijk te maken, te bewaken en te verbeteren. Dit gebeurt onder andere via cursusevaluaties en de Nationale Studenten Enquête (NSE), waarbij de opleidingscommissie een centrale rol speelt in de opvolging van de resultaten.
Onderwijsdashboard (Interne kwaliteitszorg)
In het onderwijsdashboard vind je alle relevante kerngegevens van de opleidingen, zoals instroomcijfers, uitstroom en rendementen. Daarnaast biedt het dashboard toegang tot studentevaluaties, jaarverslagen en visitatierapporten om prestaties te monitoren en te vergelijken.
Opleidingscommissies (Interne kwaliteitszorg)
Elke opleiding heeft een wettelijk verplichte opleidingscommissie die bestaat uit zowel studenten als docenten. Deze commissie bewaakt de onderwijskwaliteit, signaleert knelpunten en adviseert gevraagd en ongevraagd over het onderwijsbeleid en de uitvoering ervan.
Examencommissies (Interne kwaliteitszorg)
De examencommissie stelt op objectieve en deskundige wijze vast of studenten voldoen aan de voorwaarden van de Onderwijs- en Examenregeling (OER). Daarnaast is deze commissie verantwoordelijk voor het borgen van de kwaliteit van tentamens en examens binnen de opleiding.
Visitatie en accreditatie (Externe kwaliteitsbeoordeling)
Eens in de zes jaar beoordelen externe experts of opleidingen voldoen aan de kwaliteitseisen voor accreditatie door de NVAO. Daarnaast toetst de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) periodiek of de universiteit haar eigen onderwijsvisie realiseert en de kwaliteit van het onderwijs duurzaam borgt.
Onze kwaliteitscultuur: samen werken aan kwaliteit
Samen werken aan goed onderwijs. Dat is de kern van onze kwaliteitscultuur. We geven hier invulling aan door:
- docenten en ondersteunende staf, in samenspraak met studenten, de inhoud van het onderwijs zelf in te laten richten;
- continu te blijven kijken hoe we beter onderwijs kunnen realiseren en steeds nieuwe doelen te stellen;
- als opleidingen, faculteiten en universiteit zaken goed onderling af te blijven stemmen en kennis uit te wisselen, zodat we onze gezamenlijke doelen bereiken.
Bereiken we onze doelen? Waar is nog werk aan de winkel?
Door ons systeem van kwaliteitszorg weten we of we onze doelen bereiken en waar er nog werk aan de winkel is. In het onderwijsdashboard kun je rapportages en management-informatie bekijken die inzicht geven in het effect van genomen maatregelen om het onderwijs te verbeteren en aanvullende verbeterpunten te identificeren.
Inhoudelijke gesprekken over onderwijskwaliteit
Door heldere doelstellingen en rapportages over de voortgang, is verantwoording mogelijk en krijgt het gesprek over onderwijskwaliteit met studenten, docenten en andere stakeholders, zoals opleidingscommissies en faculteitsraden, een centrale rol. Deze inhoudelijke gesprekken verrijken en verdiepen de kwantitatieve onderwijsevaluaties.
Trainingen en ondersteuning
Door trainingen en ondersteuning, bijvoorbeeld voor de leden van examen- en opleidingscommissies, zorgen we ervoor dat medewerkers goed voorbereid zijn op hun taak en rol in kwaliteitszorg.