Tweede ronde Open Science Fund geopend

3 april 2023

De Universiteit Leiden moedigt Leidse universitaire onderzoekers van harte aan om voorstellen in te dienen voor de tweede ronde van het Open Science Fund bij NWO. Deze tweede ronde is met name bedoeld voor projectvoorstellen gericht op de verdere ontwikkeling van open science op terreinen of in disciplines waar dit nog niet de norm is, of projecten die open science bevorderen in een grote groep of gemeenschap. Ook is deze Call for proposals bedoeld voor projectvoorstellen die de samenwerking tussen verschillende organisaties en vakgebieden bevorderen en tussen academisch en ondersteunend personeel.

Het Open Science Fund staat open voor onderzoekers uit alle wetenschapsgebieden. Onderzoekers worden aangemoedigd voorstellen in te dienen samen met andere disciplines en ondersteunende diensten, zoals het Centre for Digital Scholarship (CDS) of het Citizen Science lab. Hier werken experts aan het ondersteunen van onderzoekers op het gebied van Open Access, FAIR research data management en software (CDS) en Citizen Science.

Deadline voor het indienen van voorstellen

In deze ronde is 3 miljoen euro beschikbaar voor projecten tot maximaal 50.000 euro. Dit bedrag wordt gelijk verdeeld over twee pakketten met aanvragen. De deadline van pakket 1 is 9 mei 2023, voor 14:00 uur. De deadline van pakket 2 is 26 september 2023, voor 14:00 uur.

Resultaten eerste ronde

In de eerste ronde zijn er zes Leidse (co-)aanvragen geaccepteerd, waaronder de Journal Observatory: Open Science in de praktijk | NWO. In totaal werden er 26 aanvragen gehonoreerd. Omdat er in de tweede ronde meer financiering beschikbaar is, kunnen er voor deze call nog meer aanvragen gehonoreerd worden.

Meer informatie

Meer informatie over Open Science Fund vind je op de NWO-website. Voor vragen en advies, kun je contact opnemen met Karlijn Hermans, coördinator Open Science van de Universiteit Leiden.