Facilitair, Veiligheid

Beveiligingscamera’s binnen en buiten KOG

1 december 2023

In en om het Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FdR) zijn nieuwe beveiligingscamera’s opgehangen en verouderde exemplaren vervangen. Hiermee willen we een veilige werk- en studieomgeving voor onze medewerkers en studenten waarborgen. Ook aan de buitenzijde van het gebouw zijn onlangs nieuwe beveiligingscamera’s gemonteerd en getest. Deze zijn momenteel niet in bedrijf.

Veilig studeren en werken

De Universiteit Leiden monitort met beveiligingscamera’s de veiligheid in haar gebouwen in Leiden en Den Haag. Zo kunnen studenten, docenten en medewerkers veilig studeren en werken.

Camera’s binnen en buiten

Een deel van de beveiligingscamera’s in het KOG was verouderd en is vervangen. Daarnaast is op een aantal extra locaties camera’s opgehangen ter bewaking van gebouwen, eigendommen en ter beveiliging van mensen. In totaal zijn er in het KOG 20 nieuwe beveiligingscamera’s opgehangen en negen verouderde camera’s zijn vervangen.

Op advies van externe diensten zijn er 19 camera’s gemonteerd aan de buitenzijde van het KOG, maar deze staan nu nog uit. Momenteel voeren we een controle uit op de veiligheid en privacy van deze cameras buiten, omdat in dit geval ook omwonenden belanghebbend zijn.

Hierbij houden we ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de wettelijke richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Als dit onderzoek is afgerond en ook de buitencamera’s aangezet kunnen worden, zullen we hierover vooraf opnieuw communiceren.

Camerabeelden

Een deel van de camerabeelden zal live te bekijken zijn door de receptionisten van het KOG. In geval van nood kan er dan direct gehandeld worden. De overige beelden van de beveiligingscamera’s zullen in de toekomst alleen te bekijken zijn door geautoriseerde collega’s. Data worden opgeslagen op een beveiligde interne server en zullen na 28 dagen automatisch overschreven worden door recentere beelden (vervangen).

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Mail dan naar bestuurssecretaris@law.leidenuniv.nl