Collegecolumn: Laat vluchtelingstudenten zich welkom voelen op onze universiteit

Onlangs was ik bij de lustrumviering van het Meeting Point en de verhalen die daar werden verteld door studenten met een vluchtelingachtergrond, hebben bij mij een enorme indruk achtergelaten. Deze ontmoetingsplek helpt studenten met allerlei verschillende achtergronden integreren op de universiteit.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Annetje Ottow.

Ik vond het heel inspirerend om te zien met hoeveel doorzettingsvermogen en veerkracht studenten met een vluchtelingachtergrond hier studeren na het leed wat ze hebben meegemaakt. Sommige verhalen raakten me ook heel erg. Een student vertelde dat hij liever een treinkaartje naar college kocht dan dat hij die dag te eten had.

Annetje Ottow tijdens het Meeting Point Lustrum. Foto: Simone Both

Tijdens de lustrumviering zag ik ook hoe warm en met veel zorg voor de medemens Het Meeting Point en IncLUsion vluchtelingstudenten begeleiden, adviseren en ondersteunen in het volgen van hun studie. Om te kunnen studeren, is het niet alleen van belang gemotiveerd te zijn en hard te werken, maar is ook toegang tot taalcursussen en kennis van de structuur en cultuur van ons onderwijssysteem een belangrijke voorwaarde.

Ik wil aan studenten en medewerkers vragen om vluchtelingstudenten de hand te reiken zodat ze zich welkom voelen op de universiteit. Daar is echt behoefte aan. Je hoeft niet gelijk iets groots te doen, maar knoop eens een gesprek aan om Nederlands te oefenen of ga samen een kop koffie drinken.

Op hun beurt brengen studenten met een vluchtelingenachtergrond ook een rijkdom aan nieuwe perspectieven en ervaringen mee: door hun taal en cultuur, maar ook door hun kennis en ervaring in de beroepen die velen voor hun aankomst in Nederland uitoefenden. Deze diversiteit aan perspectieven verrijkt onze gemeenschap en daagt iedereen uit zich open te stellen om van elkaar en met elkaar te leren.

We hebben inmiddels ook gezien dat de begeleiding die Het Meeting Point aan vluchtelingstudenten geeft ook voor veel andere studenten van belang is. Denk aan studenten die de eersten in hun familie zijn die aan de universiteit studeren en studenten uit het Caribisch deel van ons koninkrijk. Wij kunnen dankzij deze inzichten betere ondersteuning bieden aan alle studenten.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.