Universiteit Leiden

nl en

Onderzoek in de publiciteit

De Universiteit Leiden vindt het belangrijk dat het brede publiek betrokken is bij de wetenschap en op de hoogte blijft van de ontdekkingen die onze onderzoekers doen.

Wat kun je doen om met je onderzoek in het nieuws te komen? Hoe breng je onderzoeksresultaten onder de aandacht van een breder publiek? Bijvoorbeeld je promotie-onderzoek of een publicatie? Neem contact op met de adviseur wetenschapscommunicatie van de universiteit of met de communicatieadviseur van je faculteit.

Verschillende kanalen

Universitair nieuws bereikt de media via verschillende kanalen: door nieuwsartikelen op de universitaire website, social media, de wekelijkse nieuwsbrief en via persberichten. Wanneer daar aanleiding toe bestaat, brengt de adviseur wetenschapscommunicatie namens de universiteit een persbericht uit.

Promotie

Ga je promoveren? Als je een datum aanvraagt voor de verdediging van uw proefschrift, krijg je het verzoek om een korte lekensamenvatting van je onderzoek in te sturen via een online formulier. Deze samenvatting verschijnt in de agenda van de universitaire website en in het onderdeel Onderzoeksoutput. Op basis van deze samenvatting beoordeelt de nieuwsredactie of en hoe er aandacht aan je promotie wordt besteed.

Oratie

Voorafgaand aan elke oratie schrijft de nieuwsredactie een nieuwsbericht. Hiervoor wordt ruim van te voren contact opgenomen met de hoogleraar. Soms brengen we journalisten op de hoogte van spraakmakende oraties.

Aandacht voor een publicatie

Heb je een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift of publiceer je een boek? Laat dit dan zo snel mogelijk (na acceptatie) weten aan de adviseur wetenschapscommunicatie of de afdeling communicatie van je faculteit. We bespreken samen hoe we de publicatie onder de aandacht van het brede publiek brengen.

Subsidies NWO of EU

Krijg je een subsidie van NWO of een Europese subsidie? Laat dit zo snel mogelijk weten aan de adviseur wetenschapscommunicatie of de afdeling communicatie van je faculteit. In overleg besluiten we op welke manier we het brede publiek hiervan op de hoogte brengen.

Ben je goed vindbaar?

Wil je goed vindbaar zijn voor journalisten die op zoek zijn naar een deskundige die commentaar kan leveren op de actualiteit? Zorg dan dat je profielpagina op orde is. Dit houdt in dat de juiste trefwoorden in het Nederlands en Engels zijn toegevoegd aan je profielpagina. Dit is belangrijk voor een goede vindbaarheid via de website en Google. Daarnaast kunnen relevante nieuwsartikelen, agenda-items, onderzoeksprojecten, onderwijspagina's en dossiers aan je profiel gekoppeld worden. Je kunt hiervoor altijd contact opnemen met de communicatieafdeling van uw faculteit.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.